TEST: Elkvartett – U6, Ioniq 5, Enyaq och ID.4

Att vi ser fler kinesiska bilmärken kan inte ha undgått någon. Men kan en bil som Aiways U6 verkligen utmana etablerade bilar från Hyundai, Skoda och Volkswagen?

Annons
Annons

Bilarna i detta test:

Aiways U6 – Räckvidd (WLTP) 405 km, DC-laddeffekt 90 kW, grundpris 549 990:-
Hyundai Ioniq 5 77,4 kWh 228 hk – räckvidd (WLTP) 507 km, DC-laddeffekt 220 kW, grundpris 604 900:-
Skoda Enyaq Coupé iV 80 – räckvidd (WLTP) 531 km, DC-laddeffekt 135 kW, grundpris 670 300:-
VW ID.4 Pro Performance – räckvidd (WLTP) 516 km, DC-laddeffekt 135 kW, grundpris 584 900:-

Kanske har du ännu inte hunnit se en bil från Aiways på de svenska vägarna för det har i skrivande stund bara registrerats 199 stycken. Det kinesiska elbilsmärket har över huvud taget inte funnits särskilt länge. Märket grundades så sent som 2017, siktade in sig på den europeiska marknaden 2019 och säljer sedan årsskiftet modellen U5 och numera också U6 i Sverige.

U6 är som så många andra elbilar en högbent halvkombi som gärna vill bli kallad för en fyradörrars coupécrossover. Märkets PR-team påpekade att man under utvecklingsarbetet haft en stor fördel gentemot konkurrenterna: man behövde nämligen inte ta hänsyn till märkeshistoriska krav utan kunde börja från grunden.

Annons
Annons
Rulla till toppen