TEST: BMW i5, Mercedes E 400, Tesla Model S

Helt nya BMW i5 har precis anlänt i Sverige. Vi ställer den mot Tesla Model S och låter Mercedes E-klass i laddhybridutförande agera joker.

Annons
Annons

BILARNA I TESTET:

• BMW i5 M60 xDrive Sedan – effekt 601 hk, WLTP-elräckvidd 494 km, grundpris 1 257 000:-
• Mercedes E 400 e 4Matic Sedan – effekt 381 hk, WLTP-elräckvidd 106 km, grundpris 770 900:-
• Tesla Model S Dual Motor – effekt 670 hk, WLTP-elräckvidd 634 km, grundpris 1 204 170:-

Bilvärlden har ändrats drastiskt på kort tid. När BMW lanserar sin nya 5-serie är det den eldrivna i5 som är mest intressant. Mercedes E-klass kommer numera med flera laddbara drivlinealternativ och det är också dessa som flest vill läsa om.

För inte allt för många år sedan hade det varit självklart att båda bilarna kördes på diesel. Dessutom hade den tredje bilen mest troligt varit en Audi A6. Idag är det istället en Tesla Model S. Faktum är att amerikanen är en närmare konkurrent till BMW:n än vad Mercedesen är.

Annons
Annons
Rulla till toppen