TEST: 100 mil med sex elbilar, del 1

Kan man ta sig 100 mil på en dag med elbil i januari? Vi tog ut sex av de mest intressanta elbilarna just nu för att se vilken som tar sig runt smidigast. Vinnare blev...

Annons
Annons

Bilarna i 100-milatestet:

• BMW i5 eDrive40 Sedan
• BYD Seal Excellence AWD
• Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh 228 hk
• Nio ET5 100 kWh
• Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
• Volkswagen ID.7 Pro 77 kWh 286 hk

År 2024 kan det väl inte vara några större problem att köra en sväng på 100 mil med elbil?

Men på en dag? Mitt i vintern? Hur går det?

Det finns bara ett sätt att ta reda på det – testa!

Lyckligtvis saknas det inte nya, spännande modeller för en övning som detta. Många dessutom med god långkörarpotential.

Från BMW kommer testets största bil. Just denna elektrifierade 5-serie har ”i5 eDrive40” på bakluckan. Det betyder att den till skillnad från den nyss testade i5 M60 xDrive Sedan förvisso inte har någon främre motor att tackla vintervädret med, men också att den utökar WLTP-räckvidden med 57 km (testbil vs testbil). Användbart!

Rykande färsk är också BYD Seal. Något nättare till formatet talas det här om Kinas svar på Tesla Model 3. Sälen ser onekligen hal och fin ut, men här har vi den fyrhjulsdrivna toppmodellen istället för den bakhjulsdrivna som också saluförs.

Förutom en bra räckvidd är kraftfull laddning guld värt i dessa sammanhang. Kort sagt vill vi ha en snabbladdande 800-voltsbil med i gänget och av de som finns räcker det med att se Hyundai Ioniq 6 på håll för att förstå att långa motorvägsetapper är mammas gata för bilen. Vi tar den långbenta varianten med bakhjulsdrift.

Nio har ett intressant koncept med sina batteribytesstationer och självklart vill vi testa vilken skillnad det kan göra i ett sådant här test. Lilla ET5 med 100 kWh-batteriet (75 kWh finns också) får representera Nio. Fyrhjulsdrift är standard.

Det gäller även Tesla Model 3 Long Range Dual Motor vars nya utförande (Highland) vi väntat in. Ska någon ha en chans mot den erkänt effektiva elbilen som nu blivit ännu vassare? Intresset är stort.

Sist men inte minst (utan näst störst) är vi glada att kunna få servera den helt nygräddade Volkswagen ID.7. Detta i sin bakhjulsdrivna och nu i början enda version. Många nyfikna även här tror vi.

Lottningen är klar. Nu återstår det bara att önska alla förare lycka till! 


100 mil med elbil del 1
STRATEGIN

När jag fick BMW i5 på min lott drog jag rent strategimässigt något av en lättnadens suck. För det är en nämligen av de bilar som hjälper till med planeringen. Jag vet dessutom att det hänt en del positivt rörande bilens navigator sedan vi körde en tidig BMW i4 M50 i ett sådant här långlopp för två år sedan. Numera är det nämligen inte bara möjligt att lägga upp en hel 100-milarutt med delmål rent navigeringsmässigt. Bilen ger dig dessutom ett förslag på vilka laddstopp du bör göra, vilka laddningsnivåer du kommer dit med och till vilka nivåer du bör ladda. Dessa procentsatser kräver visserligen två klick på skärmen – men de finns.

Några välkomna extrafinesser finns också. En är att man kan bocka för så att navigatorn koncentrerar sig på laddstationer över en viss effekt (jag väljer 150 kW). En annan är att man kan ställa önskad miniminivå på batteriet vid ankomst till laddstationer respektive slutmål (det är tävling så jag skruvar ner till minimala fem procent).

Efter 46 mil ser fronten ut så här. Då har bilens förmåga att känna av framförvarande fordon slutat att fungera flera gånger – för att sedan komma tillbaka igen. När vädret blev lättare försvann problemet.
Glad förare som ställer sig hos Tesla istället för grannen Mer. Eftersom batteriet är förvärmt utnyttjades bilens maximala laddeffekt på 205 kW.

Jag lägger in delmålen och ut kommer ett ruttförslag med tre laddstopp på totalt 1,5 timmes laddning. Det första är 150 kW-laddaren hos Mer i Tindered varav bägge är lediga just nu. Ja, detta visas nämligen också i både färgsättning och siffror. Stationens maxeffekt ligger 65 kW under bilens, men jag tänker att navigatorn säkert har en god anledning. Hur många laddare finns det längs E22, tro? Jag accepterar och lägger i Drive.

TEKNIKEN

Med en DC-laddeffekt på 205 kW och batteristorlek på 81,2 användbara kWh är i5 eDrive40 likvärdig sin storebror. Lägre vikt i denna tvåhjulsdrivna modell bidrar till längre räckvidd. Men i detta sällskap är den tyngst med sina 2 301 kg. Fast bara med 16 kg kontra tvåan Nio och dess jättebatteri. Just denna BMW:s räckvidd ligger på 551 km vilket är fjärde bäst här. Laddeffekten står sig lite bättre: tredje högst.

Ett ”M” på vardera framskärm visar att bilen bland mycket annat har ett M Sportpaket för 34 900 kr inkluderande ett passivt M Sportchassi. BMW Live Cockpit Professional betyder bland annat att jag både har en head up-display och att Augmented View hjälper mig med ”svävande” pilar i kamerabilden som visar när jag ska svänga. Det vore väl tusan om man skulle lyckas köra fel i den här!

BMW ratt
RESAN

Framme i Tindered ser jag att man hos Mer-laddaren står dörrhandtag mot dörrhandtag mot Teslas Supercharger! Ställer man sig vid rätt stolpe hos dem finns 100 kW mer än hos Mer att få. Jag gör så och laddar precis till 75 % som bilen säger.

Ute på E22 blir jag snart konfunderad. Det tidigare förslaget om 35 minuter hos E.ON i Kalmar har bytts ut mot att stå 74 minuter hos Mer 50 kW! Alltid detta Mer. Jag sänker farten lite för att se om den räknar tillbaka till E.ON, men utan resultat. (Nu i efterhand inser jag att laddaren nog helt enkelt blev upptagen.)

Det är ett par minusgrader och snö direkt utanför hjulspåren på E22, så om en navigator reagerar på ett högre rullmotstånd vore detta fullt normalt. Men någonstans på ett vintrigt Öland är E.ON-förslaget i Kalmar tillbaka. Men jag missar denna stolpe (hos BMW-handlaren!) och ställer mig istället hos grannen Circle K.

Efter totalt tolv minuters tidsspill här på den enda lediga men trasiga stolpen hittar jag E.ON inne hos BMW – som är upptagen. Handlaren tipsar mig vänligt om Tesla SC på andra sidan motorvägen. Här fungerar ovanligt nog först den andra stolpen som jag testar och 30 bortkastade laddstrulminuter är ett faktum.

Här är beviset på att navigatorn en lång stund propagerade för ett jättesegt stopp på en 50 kW-laddare! Skönt att den ändrade sig.
Hos Ionity kostar det en slant – men det fungerar oftast bra och stationerna lyser lång väg. Bra!

Vägarna 25, 31 och 28 från Kalmar till Huskvarna bjuder på ännu mer vinterväder. En Kia Ceed ser ut att bara några minuter tidigare ha glidit ner i diket, men på i5 sitter det Continental VikingContact 7 som gör ett gott jobb.

Dock ska det sägas att i detta hala väder missar ingen vilket hjulpar som driver. Bara att med farthållaren återgå till tidigare hållen fart räcker flera gånger för att elmotorns Newtonmeter ska slita loss greppet kort. Men i övrigt är i5 en finfin reskamrat. Sportchassit som man märker av i stadsmiljö bekymrar mig inte på landsvägen. 

Jätten Vist och laddning hos Ionity i Gränna är hållpunkter som passeras problemfritt. Men med viss skepsis ser jag att navigatorn tar sikte på InCharge i Åby och dess ”205 kW” som nästa stopp. Mycket riktigt. Återigen ritar navigatorn mest ett varv i rondellen när man egentligen ska svänga av. Det plus att flera stolpar inte fungerar gör att tolv minuter spills. Och laddaren ger ju max 120 kW!

PROBLEM

Förutom nämnda navigatormissar och att den tydligt undviker Teslas snabba laddare hände inte mycket negativt. Men det isiga vädret sätter igen sensorer vilket fick den adaptiva farthållaren att lämna in några gånger.

Fram till Borgholms kyrka tog ekipage BMW i5 inte felsteg.
SLUTSATS

Känslan i mål är ”attans”. Bilen är tillräckligt snål på el för att bjuda på en både bekväm och samtidigt energieffektiv resa. Navigatorn är i grunden riktigt bra.

Men hundraprocentig är inte navigeringen för då skulle den inte föreslå 50 kW-stationer när det finns både 250 och 300 kW i närheten. Att kalla en 120 kW-station för ”205 kW” är heller inte optimalt. Det är antagligen ”bara” några mjukvaruuppdateringar bort, men oavsett vilket känns det som att eventuella segerchanser rann oss ur händerna där. Detaljer som grumlar en i övrigt bra elbilsresa.

Mikael Johnsson

Annons
Annons
Rulla till toppen