Hyundai Ioniq Electric på ingång – men den här detaljen är jag inte så säker på

Krönika

Erik Söderholm

Att designa en elbil är inte så enkelt som det kanske låter. Särskilt inte när den måste förhålla sig till samma bil med förbränningsmotor.

Jag pratade nyligen med en bildesigner om de två "vägarna" som biltillverkarna kan välja när de designar en elbil. Antingen kan de göra en BMW i3 – alltså en futuristisk och helt ny design, eller så kan de göra en Volkswagen E-Golf – alltså en konventionell bil som råkar ha eldrift.

Hyundai har valt alternativ nummer två med nya modellen Ioniq. Den finns som både laddhybrid, "vanlig" hybrid (som inte går att ladda) och helt eldriven.

Jag satt och tittade på en film där What Car-läsarna får kolla in de nya Ioniqmodellerna och la märke till en detalj som stack ut. Hybridversionerna har förstås en grill i fronten, men på elversionen är samma grill igensatt med en stor plastbit.

Vissa tycker det ser häftigt och annorlunda ut. Jag är inte riktigt lika positiv...

Dra i pilen nedan för att se skillnaden mellan laddhybrid- och elversionen av Hyundai Ioniq.

Det här är ett väldigt tydligt exempel på när en bil är anpassad designmässigt för att ha en förbränningsmotor. Sedan har elversionen liksom "elektrifierats" genom att sätta igen grillen.

Den här modellen hade förmodligen inte alls sett ut så här om designteamet hade fått börja med ett vitt papper och designa en elbil redan från grunden.

Grillen på Hyundai Ioniq är förstås ingen jättegrej, men ändå en intressant detalj. Detta är nackdelen när en elbil designas för att se "vanlig" ut. Fördelen är att den inte sticker ut lika mycket som exempelvis en BMW i3. 

Välj själv vilken väg du vill ta.

Jag väljer gärna en elbil med en lite mer spännande och futuristisk design.
Ja
50
32
Nej