Hallå där, styrelsen – BMW måste fortsätta satsa på elbilar!

Krönika

Erik Söderholm

BMW har kanske de bästa förutsättningarna av alla stora biltillverkare att satsa på elbilar. Titta bara på BMW i3, som vissa rynkade på näsan åt när den lanserades, men som blev startskottet för en riktigt imponerande satsning.

BMW i3 är till skillnad från många andra bilar utvecklad för eldrift redan från början. Den har avancerad kolfiberteknik för att hålla vikten nere, en läcker och luftig interiör och intressanta designdetaljer som ger längre räckvidd.

Designen kanske inte faller alla i smaken, men den är otroligt nyskapande. Bildesignern Johan Wejedal klassar i3 som den mest intressanta elbilen rent designmässigt.

Så varför tvekar då BMW:s styrelse inför att fortsätta satsa på elbilar?

Det finns planer på helt eldrivna versioner av BMW 3-serie, suven X4 och Mini, men risken är att de inte blir av. Vissa personer i BMW-styrelsen vill nämligen inte fortsätta satsa på elbilar förrän det finns ett bättre "business case" för dem.

Jag har svårt att se hur det över huvud taget skulle kunna finnas ett "business case" för att inte satsa på elbilar. De som inte hänger med nu, när nästan alla BMW:s konkurrenter storsatsar på elbilar, halkar efter och då blir det svårt, för att inte säga omöjligt, att komma ikapp igen.

Vissa i styrelsen vill istället utveckla en superlyxig utmanare till Mercedes-Maybach. Anledningen är att det är enklare att tjäna pengar på en lyxlimpa än på en eldriven Mini. Men det tror jag inte stämmer. Med Mini har BMW visat att det går utmärkt att tjäna stora pengar på små bilar.

Jag tror helt enkelt det är gamla vanor och invanda mönster som får en del att tveka inför elbilarna. BMW har redan världens försprång med i3 – det måste utnyttjas! Annars gör någon annan det.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en eldriven BMW.
Ja
47
1
Nej