Fiaskot med Uber Pop riskerar ge framtidens tjänster dåligt rykte

Fiaskot med Uber Pop riskerar ge framtidens tjänster dåligt rykte
Foto: Bigstockphoto

Uber Pop blev inte den succé som många trodde – åtminstone inte i Sverige.

Idén var att privatpersoner kunde tjäna pengar på att köra "taxi" utan giltig taxilegitimation. Uber kallar det här för samåkning, men förarna tjänar pengar på bilåkandet och det fick svenska myndigheter att se rött.

Nu är tjänsten nedlagd och kvar står omkring 60 förare som nu dömts i domstol.

Ubers Europachef säger till Sveriges Radio att det aldrig var företagets ambition att förarna skulle hamna i en sådan här situation, och Uber ska också ha erbjudit rättshjälp till vissa förare. Men förarna fick samtidigt garantier från Uber om att det var okej att fortsätta köra – trots att myndigheterna utredde Uber Pop och varnat förarna en gång.

Det är riktigt illa.

Foto: Bigstockphoto

Genialisk grundidé som sätter press på konkurrenterna

Ubers grundidé är imponerande enkel: att sammanföra åkare och kund med hjälp av en app. Resan är betald redan innan kunden sätter sig i bilen, appen är enkel att använda, och möjligheten att sätta betyg på förare ger en ny dimension till taxiåkandet.

Men Ubers företagskultur bygger också på att vara väldigt aggressiva på nya marknader, att testa sig fram med en murbräcka och sätta ländernas taxibyråkrati på prov.

När det är Ubers egna anställda som drabbas – personer som vet hur företaget agerar och är medvetna om riskerna – är det en sak. Men det är en helt annan sak när frivilliga privatpersoner blir ditsatta i domstol.

Bara det senaste exemplet

Uber har nått enorm framgång i vissa städer, framför allt i länder som välkomnar den här typen av tjänst och som inte får myndigheterna att se rött. Men säga vad man vill om Sveriges taxilagar – så här får ett företag inte agera.

På kort tid har två smarta lösningar för framtidens bilism snubblat i Sverige. Car2go hade inte världens modernaste bilar i sin bilpool men det är ändå tråkigt att den försvinner. Och Uber Pop-fiaskot riskerar att solka ned uppfattningen om hela Uber och om nya, smarta delningstjänster i allmänhet.

Det är inte den här typen av händelser som behövs för att få svenskarna att börja tänka nytt när det gäller att transportera sig.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev här nedan. Tack för ditt stöd!
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är synd att Uber Pop försvinner.
Ja
3
9
Nej