”VW:s nya märke är i en unik position att lyckas – med kniven mot strupen”

Volkswagens nya bilmärke är egentligen inget bilmärke – det är ett slags ”transportmärke”. Och det är en viktig skillnad! Volkswagen ska alltså bygga eldrivna ”småbussar”...

Annons
Annons

Volkswagens nya bilmärke är egentligen inget bilmärke – det är ett slags ”transportmärke”. Och det är en viktig skillnad!

Volkswagen ska alltså bygga eldrivna ”småbussar” som ska åka runt i Europas storstäder och plocka upp passagerare som kallar fram en buss med mobilen. Bussarna ska byggas med befintliga delar från resten av Volkswagenkoncernen.

Det finns flera intressanta detaljer med Moia.

”Huvudkontoret ligger i hippa Berlin och inte i industritunga Wolfsburg”

• För det första ligger huvudkontoret i hippa Berlin och inte i industritunga Wolfsburg, där Volkswagen håller till. Det är ett tydligt ställningstagande.

• För det andra har Volkswagen ambitiösa mål. Moia ska vara ledande när det gäller mobilitetstjänster 2025 och då ska Volkswagengruppen generera en betydande del av försäljningsintäkterna från Moia. Det satsas hundratals miljoner euro på att få dig att skippa privatbilen.

• För det tredje har Moia alla förutsättningar för att lyckas där andra kanske inte har det. Moia ska ha en slags innovativ ”startupmentalitet” men samtidigt ha backning med resurser från hela Volkswagenkoncernen i ryggen. Det innebär bland annat att Moia kan ”åka snålskjuts” på all ny teknik kring eldrivlinor och autonom bilkörning utan att behöva utveckla allt själva.

”Moia kan åka snålskjuts på Volkswagens teknik utan att behöva utveckla allt själva”

• För det fjärde har Volkswagen har en annan inställning till att ge sig in på nya marknader än Uber, som ofta ”pressar sig in” och testar lagstiftningen till det yttersta. Volkswagen ska ha en långsammare utrullning med godkännande från alla myndigheter först.

Allt det här innebär att Moia är i en unik position att lyckas där andra misslyckats, och där vissa bolag kanske tycker det är en för stor utmaning att ”sätta världens städer på hjul”. Men vi ska också komma ihåg att det är en satsning som görs med kniven mot strupen när allt färre har behov av en privatägd bil.

Det här blir spännande att följa!


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen