Porsche kan vara på väg att göra en onödig miss med de supersnabba elbilsladdarna

Porsche är ofta ute i spalterna hos olika motortidningar för att skryta om den enorma elbilssatsningen. Med all rätt: det är inget enkelt jobb att...

Annons
Annons
Porsche kan vara på väg att göra en onödig miss med de supersnabba elbilsladdarna

Porsche är ofta ute i spalterna hos olika motortidningar för att skryta om den enorma elbilssatsningen. Med all rätt: det är inget enkelt jobb att styra om ett märke som Porsche från förbränningsmotorer och in i framtiden.

Men allt verkar peka åt rätt håll. Porsche Mission E får lång räckvidd, hyfsad prislapp och supersnabb laddning, eller ”Turboladdning” som det kommer heta på Porschespråk.

”Bland de stora biltillverkarna är det riktigt imponerande att lyckas ställa om så här snabbt”

Kritikerna hävdar att den inte bjuder på så många nyheter jämfört med en Tesla Model S från 2012, men bland de stora och etablerade biltillverkarna är det ändå riktigt imponerande att lyckas ställa om så här snabbt.

Den här veckan var Porsches USA-chef Klaus Zellmer ute och snackade upp storsatsningen genom att avslöjade att Porsches supersnabba laddare, som ska kunna förse bilen med 80 procents laddning på bara 20 minuter, ska placeras vid alla Porsches 189 amerikanska återförsäljare.

Det låter ju bra. Men det kan innebära att Porsche är på väg att göra en onödig miss.

Porsche kan vara på väg att göra en onödig miss med de supersnabba elbilsladdarna
Tesla har stora planer för Supercharger-stationerna, med fler laddplatser och butiksservice.

Till att börja med: vi vet inte var Porsches europeiska laddare ska hamna någonstans, men den första har redan installerats just hos en återförsäljare. Vi vet heller inte om Porsche ska installera laddplatser också på andra ställen. Det återstår att se.

Men om det är så att snabbladdarna hamnar vid bilhallarna är det ett stort problem. Det är nämligen inte där bilägarna är.

Elbilarna har inte lika stort servicebehov som en bensin- eller dieselbil och mjukvaran kommer kunna uppdateras över nätet, inte på verkstaden. Bilhandlarna är dessutom oftast placerade ute i något öde industriområde, utan tillgång till vare sig toalett eller kiosk.

Där har Tesla i så fall ett stort försprång med snabbladdare längs med vägarna, med tillgång till butiker och service, och snart även med en egen ”lounge” där ägarna kan sitta och jobba.

”Om snabbladdarna hamnar vid bilhallarna är det ett stort problem. Det är nämligen inte där bilägarna är”

Det här kan låta som en liten detalj – vadå, kan inte bilägaren planera in en liten omväg för att ladda sin elbil så här snabbt?! Men så är det inte. Att placera laddstationen där bilägarna faktiskt kör är extremt viktigt, och det funkar dessutom som marknadsföring mot alla bilister och visar dem att elbilsladdning finns och är tillgängligt där de är.

Hoppas Porsche tänker om. Annars undrar jag hur många som egentligen kommer utnyttja Turboladdningen, hur snabb den än är.

Porsche kan vara på väg att göra en onödig miss med de supersnabba elbilsladdarna
Porsches första snabbladdare på 350 kW har redan öppnat. Men än så länge finns inga bilar som klarar den effekten.
Annons
Annons
Rulla till toppen