Inte ens näringsministern har koll på Volvos elsatsning

Volvo gjorde ett riktigt genidrag med det stora beskedet som kom förra året. Alla nya modeller som lanseras från och med 2019 ska vara elektrifierade...

Annons
Annons
Inte ens näringsministern har koll på Volvos elsatsning

Volvo gjorde ett riktigt genidrag med det stora beskedet som kom förra året.

Alla nya modeller som lanseras från och med 2019 ska vara elektrifierade på något sätt, stod det i Volvos pressmeddelande.

Det misstolkades över hela världen. De första artiklarna som dök upp på nätet gjorde klart att Volvo ”bara ska sälja elbilar redan 2019”. Vilket framtidsbesked! Ett vågat beslut från en så liten biltillverkare!

Problemet var ju bara att det inte var sant.

När tidningarna insåg det stod det istället att Volvo ”bara ska sälja hybrider och elbilar från 2019”. Men det stämmer ju inte heller. Det kommer säljas hundratusentals Volvobilar efter 2019 med enbart bensin- eller dieselmotor, utan elhjälp.

Inte ens näringsministern har koll på Volvos elsatsning
Volvo har inte ens lyckats få Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg att förstå hur framtidsplanerna ser ut. Foto: Sandra Wiaderny/Regeringskansliet

Vi kan ta nästa generation Volvo XC90 som exempel. Eftersom den kommer lanseras efter 2019 får den inte enbart ha bensin- eller dieselmotor. Den måste vara en hybrid eller en helt eldriven bil. Men om vi pratar om en hybrid behöver det inte vara någon laddhybrid som kan köras flera mil på el – det räcker med en mikroskopiskt liten elmotor som gör bilen till en mildhybrid eller lätthybrid.

Men alla modeller som finns idag, och som eventuellt dyker upp före 2019, kommer kunna säljas med enbart bensin- och dieselmotor utan att Volvo bryter mot sitt eget löfte. Och eftersom livscykeln för en bil är ungefär sju år kommer Volvo lätt komma undan med att exempelvis sälja nya V60 i versioner utan elhjälp under hela dess livslängd. (V60 borde enligt sjuårsregeln pensioneras 2025.)

Och det första pressmeddelandet som Volvo skickade ut om den här nyheten, i juli 2017, skulle faktiskt också kunna tolkas som att alla nylanserade modeller från 2019 och framåt ska erbjudas med elmotorhjälp i någon modellversion – inte att alla versioner faktiskt måste ha elmotor.

Alla modeller som finns idag kan säljas utan elmotorhjälp utan att Volvo bryter mot sitt eget löfte

Men det är inte bara världsmedierna som misstolkat Volvos besked och fått det att framstå som bättre än det är. I en intervju med Dina Pengar säger självaste näringsminister Mikael Damberg (S) så här:

”Volvo Cars har bestämt att alla nytillverkade bilar 2019 ska innehålla nån form av elmotor. Det är den första stora bilmärket med sådana ambitioner.”

Fast… det stämmer alltså inte. Volvo kommer tillverka bilar 2019 och flera år framåt som inte har någon form av elmotor.

Näringsministern gör bara som alla andra i den här soppen: missförstår

När inte ens näringsministern har koll på Volvos framtidsplaner säger det egentligen mer om hur otydligt beskedet är och inte så mycket om näringsministerns koll. Han gör ju bara som alla andra i den här elsoppan: missförstår.

Hans uttalande är bara ytterligare en i raden av alla feltolkningar. Och Volvo säger förstås inte emot – de har håvat in bra pr på det här uttalandet. Jag undrar om de verkligen förstod, när de tog fram beskedet, hur stort det skulle slå och hur mycket pr det skulle ge. Även om den till stor del alltså varit felaktig.

Den uppenbara risken är förstås att det här kan slå tillbaka. När folk om ett år inser att Volvo fortfarande säljer bensin- och dieselbilar utan elhjälp kommer nog åtminstone en del undra hur det blev med att ”Volvo bara skulle sälja elbilar”.


Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Annons
Annons
Rulla till toppen