Alrik på snabbladdningstur: "Jag står där som ett fån på fredagskvällen"

Premium Att åka på långresa med elbilen är inte riktigt så enkelt som det borde vara – ännu.

Alrik på snabbladdningstur: "Jag står där som ett fån på fredagskvällen"
Även solen har fläckar. Tesla Model 3 bjuder på systemkollaps vid laddstationen.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag står där som ett fån på fredagskvällen. Teslan som jag är på väg till Dala sportbilsfestival med vill inte ta emot någon ström. Kan man inte ladda kan man inte heller köra.

Men solen skiner över Teslas Superchargers i Enköping och bredvid mig står ett gäng Teslor och surrar. Jag börjar betvivla min egen kompetens att stoppa i en laddsladd, vilket är ungefär lika svårt som att stoppa i ett tankmunstycke i en bensinbil …

Jag ringer Teslas support och kopplas efter några knapptryckningar fram till en kö där telefonsvararen talar engelska, som meddelar att det blir min tur när alla andra fått hjälp. Eftersom jag inte älskar telefonköer lånar jag samtidigt dotterns mobil och ringer Carl som jobbar på Tesla här i Sverige, kanske kan han hjälpa till trots att det är fredagskväll?

Jodå, han svarar direkt och berättar att han håller på att rädda världen – jobbar över för att leverera bilar till ivriga kunder.

Annan laddstolpe? Funkar inte. Starta om bilen? Nope...

Jag får rådet att testa andra laddstolpar, vilket jag redan gjort. Sedan försöker vi med att reboota bilen, eftersom den som Carl säger egentligen är en mobil på hjul. Trampa ner bromspedalen tio gånger, håll in de två knapparna på ratten i 20 sekunder – så startar bilen om sig samtidigt som Tesla T:et dyker upp på den stora skärmen. Men det blir tyvärr ingen succé. 

Jag lägger på dotterns telefon och vi går till restaurangen för att äta middag. Det blir halloumiburgare – vilket jag dagen efter läser är ett tveksamt miljöval, enligt Världsnaturfonden kanske sämre än en köttbit. Dessutom får lantbruksdjuren på Cypern 40 gånger mer antibiotika än svenska djur. Hmm...

När maten är beställd kopplas jag bort från telefonkön där jag stått i 35 minuter. Bara att börja om, samtidigt som jag noterar att laddstatusen på min mobil går in på rött.

Nytt försök dagen efter

20 minuter senare startar ett långt och trevligt samtal som mynnar ut i att det enda vettiga är att vända hemåt, eftersom bilens snabbladdning av någon anledning är blockerad. Kul! Väl hemma fyra timmar efter resans start provar jag att koppla in den på min wallbox i garaget och då fungerar allt perfekt! Vi går och lägger oss och gör ett nytt försök med fulladdad bil dagen efter.

Resan går som den ska, och på torget i Leksand väcker Model 3 mer uppmärksamhet än en Porsche 911. Men för att komma hem från Tällberg behöver vi givetvis ladda och hotellet har tre skyltade "elbilsladdplatser" – perfekt.

Men det visar sig att man bara kan ladda två timmar i stöten på grund av en timer som man måste vrida upp och att effekten ligger på 3 kW. Men allt det här har man koll på i receptionen så jag får rekommendationen att stoppa in kontakten i ett vanligt chuckouttag i ett fläktrum. Kanske inte enligt elinspektionens regelbok, men vad gör man? (Min erfarenhet säger att det tyvärr ser ut så här på många hotell i landet.)

Teslaappen konstaterar att laddningen kommer att ta mer än 24 timmar och min huvudräkning säger att vi kommer att ha drygt 60 procents laddning i morgon bitti, vilket med tio procents marginal bör räcka för att ta oss hem. Friden håller i sig en stund, sedan kommer varningen från appen att laddningen avbrutits. Det är husets säkring som löst ut.

I receptionen är man inte förvånade och jag får anläggningens huvudnyckel, så att jag kan gå in i elrummet när jag behöver. Det har sina fördelar att vara laddbilist.

När jag ställer ner amperetalet till 12 håller säkringen, men laddningen går snigelsakta. Ska vi få tillräckligt för att komma hem? 

Jodå, på morgonen meddelar navigatorn att vi ska ha hela tolv procent batterikapacitet när vi är framme. Vid Teslas snabbladdare i Enköping svänger jag in för att ta en kopp kaffe och då har det magiska hänt, Tesla "remot repair" har tydligen gjort sitt. Vi krämar på med 112 kW i några minuter, bara för att det går.

Elbilslivet 2019 kräver fortfarande tålamod.