”Polestarchefens uttalande fyller mig med oro”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Det dröjer inte så många månader nu innan Polestars nya elbil ska börja...

Annons
Annons
”Polestarchefens uttalande fyller mig med oro”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det dröjer inte så många månader nu innan Polestars nya elbil ska börja rulla på vägarna. Och är det något jag är mer intresserad av än hur den är att köra är det infotainmentsystemet, som utvecklats med teknik från Google.

Tesla var ju föregångare när det gäller stora infotainmentskärmar och framför allt mjukvara som inte är hemsk att använda. Nästan alla andra bilmärken har stoppat i alldeles för långsamma processorer med förbluffande usel och svåranvänd mjukvara i åratal, så nu kliver Google in och lanserar något som heter Android Automotive för att rensa upp i infotainmentträsket.

”Googles nyhet verkar vara en utmärkt lösning – med ett (ganska stort) förbehåll”

Tanken är att Googles mjukvara tar hand om det mesta ”under skalet” medan biltillverkarna själva kan skräddarsy hur systemet ser ut och fungerar på ytan. En utmärkt lösning, tycker jag det låter som – med ett (ganska stort) förbehåll.

Läs också: Bakläxa för de applösa elbilarna: ”Det är under all kritik”

Den största skillnaden med Google infotainmentsystem jämfört med de ”dumma” systemen i dagens bilar är – förutom att det blir enklare att använda – att den kan samla in data om nästan allt. Det är en enorm fördel för Google, som på så sätt kan få extremt värdefull data om hur och var folk kör.

Men det är inte automatiskt någon fördel för biltillverkarna, eftersom Google förmodligen kommer behålla nästan all data för sig själva, och det behöver heller inte vara någon fördel för bilägaren.

Tjuvlyssnande mobilappar i bilen?

Under de senaste åren har vi sett hur Google släppt igenom mängder med appar till Androidtelefoner som sniffar upp värdefull data och säljer till högstbjudande. På sistone har fler och fler mobilanvändare fått upp ögonen för hur mycket Google faktiskt samlar in och har koll på, men de allra flesta har ingen aning om att deras mobil kanske pingar en server i Indien var tjugonde sekund på grund av någon app de glömt avinstallera.

Polestarchefen Thomas Ingenlath fick alldeles nyligen frågan i en intervju med Manager Magazin om systemet kommer dras med samma problem som många Androidtelefoner, nämligen att det kan dyka upp illasinnade appar som tjuvlyssnar eller installerar virus.

”Polestar 2 är ’inte är annorlunda än en mobiltelefon’. Det låter verkligen inte låter förtroendeingivande”

Svaret blev att Polestar 2 ”inte är annorlunda än en mobiltelefon” ur den synvinkeln, vilket verkligen inte låter förtroendeingivande.

”Då måste du som kund avgöra hur mycket data du vill dela med dig av. Självklart kan du ignorera det helt och stänga av det, men då får du leva med att exempelvis navigationen inte kan förutse vissa saker”, sa Thomas Ingenlath.

Läs också: Här är bästa nyheten med uppdaterade Volvo XC90: ”Det var på tiden!”

Han förklarar också att bilens mer centrala delar, som säkerhetssystem och motorstyrning, inte går att komma åt av infotainmentsystemet. Men om det bygger på Googleteknik och bilen är uppkopplad via nätet innebär det ändå en betydligt högre risk för attacker än med en nedkopplad bil utan Googleteknik.

För både Polestars och bilköparnas skull hoppas jag systemet kommer funka bättre och säkrare i praktiken än Thomas Ingenlath säger.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen