Efter nya larmrapporten: "Elbilen blir suvarnas dödskyss"

Premium Bilköparnas sug efter suvar raderar ut klimatvinsten – och förkortar räckvidden, enligt en ny rapport. Därför kan suvarna mycket väl dö "elbilsdöden", enligt auto motor & sports chefredaktör.

Efter nya larmrapporten: "Elbilen blir suvarnas dödskyss"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Snart är varannan ny bil som säljs en suv – och det raderar ut miljövinsten som görs med elbilarna. Anledningen är att suvarna är ineffektivare, större och törstigare än vanliga bilar.

Detta är resultatet av en ny analys från internationella energiorganet IEA som Sveriges Radio skriver om.

Här kommer en framtidsspaning som talar för att vi tack vare de extremt energieffektiva elbilarna kommer bli ännu mer intresserade av effektivitet och att förnuftet får större plats vid bilköp.

Förmodligen kan det också betyda att vi som älskar att köra bil också får ännu bättre bilar i framtiden!

Låt oss ta Volvos första elbil XC40 Recharge och systerbilen Polestar 2 som ett mycket talande exempel. Bilarna är tekniska tvillingar, med samma batteripaket och motorer men skillnaden på kaross gör att Volvon får tio mil kortare räckvidd.

Så mycket betyder tydligen den större suvkarossens luftmotstånd, tyngd och däck. Energiförbrukningen blir alltså 20 procent lägre för Polestar 2.

"Pinsamt hög" förbrukning

Varje elbilsbilist vet att lång räckvidd är väldigt trevligt och alla som kört Audi och Mercedes första stora och tunga eldrivna suvar har nog slagit bakut över deras korta räckvidd – trots att batteripaketen är riktigt stora och tunga.

Audi är erkänt duktiga på aerodynamik men trots det är elförbrukningen för deras stora suv e-tron närmast pinsamt hög jämfört med många andra lågbyggda elbilar.

Låt oss jämföra med Tesla Model S, som är ungefär lika rymlig som e-tron men lågbyggd. Det visar sig att Teslan är 26 procent snålare på el – vilket om vi antar att batterikapaciteten vore lika stor skulle betyda att räckvidden blir 26 procent längre.

Jag tror väldigt få elbilsköpare vill byta bort 20–25 procents räckvidd mot en suvkaross.

Bättre för körglädjen

Alternativt kan den lågbyggda bilen få ett mindre batteri, vilket ytterligare sänker förbrukningen och priset – medan räckvidden blir densamma.

Min framtidsspaning är att lågt luftmotstånd och låg vikt (lättviktsmaterial) kan få en ny rennässans tack vare elbilarna. Och med det också körglädjen!

Tuffare tider är att vänta för suvarna. Inte bara för att de lyfts fram som "klimathot". Men vad händer då med biltillverkarnas vinster? Suvarna är ju mer lönsamma för bilföretagen.

Förhoppningsvis kommer vi bilköpare betala mer för den absolut bästa tekniken – så låt ingenjörerna bygga avancerade bilar, inte tekniskt underlägsna bilar på styltor.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag väljer hellre längre räckvidd än en suv-kaross.
Ja
125
35
Nej