"Mazda har tänkt både rätt och fel med elbilen"

Premium Jag är splittrad inför Mazdas första elbil, för jag tycker de tänker både rätt och fel. Låt mig förklara.

"Mazda har tänkt både rätt och fel med elbilen"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Mazda har visat upp märkets första nya elbil och kritiken lät inte vänta på sig. Den har kortare räckvidd än nästan alla andra elbilar.

Det är positivt med en biltillverkare som verkligen försöker ta ett helhetsgrepp när det gäller utsläpp, som inte bara vill erbjuda stora batterier för sakens skull, som vågar ställa sig utanför racet mot fler och fler kilowattimmar. 

Mazdas representanter påpekar nämligen att det finns ett problem med elbilarna vi börjar skrika efter: själva batteriproduktionen ger upphov till utsläpp som motsvarar flera tusen mils körning med en konventionell förbränningsbil innan elbilen ens börjat rulla. Ju större batteri, desto mer utsläpp. Därför vill Mazda ta ett helhetsansvar och inte producera en elbil med större batteri än folk faktiskt behöver för lejonparten av sin körning. 

Ett litet batteri innebär mindre miljöpåverkan, lägre vikt och förbrukning, samt lägre kostnad som gör tekniken tillgänglig för fler. Mazda har i nuläget inga planer på att erbjuda ett större batteri, men är öppna för att göra det när det blir möjligt att tillverka batterier med mindre miljöpåverkan. Det tycker jag är smart och bra, fler tillverkare borde egentligen följa efter.

Men det finns ett problem: Jag tror inte köparna håller med. Enligt en undersökning vi gjorde bland våra läsare 2018 svarade bara 23 procent att det räcker med upp till 25 mils räckvidd hos en batterielbil för att täcka deras behov. 

Hela 58 procent svarade att de behövde ha 35 mils räckvidd eller mer. Huruvida folk verkligen behöver så lång räckvidd eller inte kan man diskutera, eller om det handlar om upplevt behov. I genomsnitt ligger nämligen daglig körsträcka på någonstans mellan tre och fem mil. 

Att då åka runt med ett stort batteri och lång räckvidd till vardags är onödigt. Men jag förstår och sympatiserar med det upplevda behovet, att man vill ha god marginal utöver vad man behöver på daglig basis.

Därför tror jag att kunderna kommer att välja elbilar som erbjuder längre räckvidd istället.


Läsarna: Så lång räckvidd behöver vi

10–15 mil: 4%
15–20 mil: 7%
20–25 mil: 12%
25–30 mil: 19%
35–40 mil: 20%
40–50 mil: 26%
Längre: 12%