Alrik: Självsabotage

"I extremfallet kostar elektriciteten till en Audi e-tron allt mellan 2,60 och 32,67 kronor per mil! Det är sinnessjukt."

Inte ens om jag skulle sitta på en tankesmedja som var avlönad av oljeindustrin hade jag vågat föreslå det som är realitet i dagens Sverige. Mina kolleger och uppdragsgivare skulle tycka att jag var galen och orealistisk, att mina förslag aldrig kunde genomföras. Eller vad sägs om detta?

• Gör det omöjligt att betala för snabbladdning med kreditkort.

• Tvinga elbilsägare som vill snabbladda ofta att betala en månadsavgift – för att få billigare ström. Men sätt månadsavgiften så högt att det inte går att räkna hem.

• Sätt priset på el så högt att det blir mycket billigare att köra dieselbil än elbil.

• Starta ett gäng konkurrerande betaltjänster för konsumenterna att välja mellan – och kommunicera inte tydligt vad priset blir. Ta fram olika lösningar med blippar och appar – med medioker funktion.

• Se till att snabbladdningsstolparna ofta krånglar, så att man inte kan veta om man kommer att kunna ladda när man kommer fram.

• Låt priset variera från stolpe till stolpe, även om det är samma kedja. 

• Ta betalt per minut i stället för kWh. Det är förvirrande och stressande. Äldre bilar med relativt långsam laddning kommer garanterat inte komma till laddplatserna – perfekt.

• Starta ett stort laddföretag som alla de stora biltillverkarna kan ansluta sig till, men gör det så halvhjärtat att bilsäljarna utan att behöva tänja det minsta på sanningen kan säga: "Tyvärr fungerar det inte så bra och det är väldigt dyrt att ladda. Vore jag som du skulle jag vänta några år med att köpa elbil." 

Läs hela reportaget om snabbladdningen här!

Industrin kan samtidigt slå sig för bröstet och säga att de håller på att rädda världen med sin stora satsning.

• Övertala landets största bilmärke att inte ta fram någon lösning för billigare snabbladdning. Det betyder att alla som är intresserade av en Volvo garanterat kommer att tvingas betala svindyrt vid snabbladdningsstolparna! Ett briljant drag för att försena elbilsförsäljningen och göra ägarna förbannade på elbilar.

• Se till så att Volvo/Polestar och de andra aktörerna inte köper in sig på Teslas laddnätverk. Det vore en stor prestigeförlust och skulle göra elbillivet mycket enklare och billigare för konsumenten.

• Bygg helst inte många laddstolpar på varje anläggning. Med lite tur bildas köer...

• Och kanske viktigast av allt. Se för guds skull till så att politikerna inte sänker trängselskatten för elbilar. Det skulle vara en dödsstöt för försäljningen av bilar med förbränningsmotorer, och ge elbilar väldigt bra andrahandsvärde och minska exporten av elbilar.

• Se till så att bilens navigator visar laddställen som inte är kompatibla med den aktuella bilen.

• Sänk inte priset under nattetid då elnätet är som minst belastat.

• Programmera avsiktligt navigatorerna så att de visar att det finns fria laddplatser trots att det är fullt och givetvis tvärtom, att det är fullt trots att det finns lediga platser. Sjukt irriterande. Nej – den här sista punkten är inte sann! Men det skulle inte förvåna mig …

I det här numret har reporter Wiggo Björck lagt ner dagar på att ta fram laddpriser från de olika kedjorna och räknat ut milkostnader för olika bilar. I extremfallet kostar elektriciteten till en Audi e-tron mellan 2,60 och 32,67 kronor per mil! Det är sinnessjukt. 

Visst förstår jag att det är mycket dyrt att bygga infrastruktur men om lilla Tesla klarade av det och gjorde sina Superchargers till sin kanske största konkurrensfördel är det skräp att Ionity med de stora märkena i ryggen inte lyckas!

Man undrar hur halvhjärtad satsningen är. Jag har mejlat deras pressavdelning och fått kontakt – det kommer en intervju i nästa nummer!

Ett litet hopp kan vi ställa till regeringen som kan sätta press på aktörerna eftersom man hjälper till med finansieringen  genom Klimatklivet. Dessutom utreder Konsumentverket prissättningen.

Laddkaoset lär fortsätta ett tag, men allt det här kommer att ordna till sig när "fossil-industrin" på allvar bestämmer sig för att ge Tesla en match.