Omtanke om miljön – eller om plånboken?

Denna krönika är urprungligen publicerad i vår elbilstidning Edition Rehcarge. Hela tidningen hittar du här! Norge är det land i världen som har det överlägset största antalet...

Annons
Annons

Denna krönika är urprungligen publicerad i vår elbilstidning Edition Rehcarge. Hela tidningen hittar du här!


Norge är det land i världen som har det överlägset största antalet elbilar per invånare. Är det för att de flesta norrmän är mer bekymrade över miljön, eller är det för att den norska staten har gjort det extremt attraktivt att köpa och köra en elbil i Norge?

Den norska staten strävar efter att alla nya personbilar och lätta transportbilar som säljs ska vara utsläppsfria år 2025. Ett ambitiöst mål – men är det bara en politisk vision, eller kommer norska bilköpare verkligen att kunna genomföra en total elektrisk förändring fram till dess?

Om vi tittar på de senaste siffrorna för elbilsförsäljning i Europa kan det tyckas otänkbart att Norge kommer att kunna göra en hundraprocentig övergång till utsläppsfria bilar på bara drygt fyra år.

Omtanke om miljön – eller om plånboken?

I slutet av augusti stod den totala försäljningen av elbilar för 7,2 procent av personbilsförsäljningen i Europa, medan siffran i Norge var 47,7 procent. Hur kan detta vara möjligt? Och finns det något som andra länder kan lära här, genom att titta närmare på hur de norska myndigheterna har underlättat omställningen?

För att förstå hur detta har varit möjligt måste vi titta på hur det norska skattesystemet för import av personbilar är utformat. Det skiljer sig helt från motsvarigheterna i övriga Europa (med undantag för Danmark) och har gett norska politiker en gyllene möjlighet att fasa in utsläppsfria bilar i stor skala.

Jämfört med Sverige är nybilpriserna för större och lyxigare bilar med bensin- eller dieselmotorer nästan dubbelt så höga i Norge. För en liten bil med svag motor är skillnaden dock liten.

Anledningen till detta är ett progressivt skattesystem som till stor del belönar bilar med låga koldioxid- och NOx-utsläpp med låga avgifter. Där en liten stadsbil med hybridteknologi kommer undan billigt måste en tung fyrhjulsdriven suv med en stor motor betala en hög importavgift. Principen är att den som förorenar mest måste betala mest.

Då kan du föreställa dig att de som inte förorenar alls inte borde betala någon skatt, eller hur? Det är faktiskt snubblande nära sanningen! En bil med nollutsläpp har ingen importskatt till Norge. Inte heller betalas 25 procent moms på elbilar.

Således har norska politiker fått ett fantastiskt instrument för att vägleda norska bilköpare att välja mer miljövänliga nollutsläppsbilar. Om du också erbjuder gratis parkering, inga vägtullar, gratis laddning på allmänna parkeringsplatser och högre milersättning för de som använder sin privata elbil i tjänsten, är det inte svårt att få snöbollen i rullning.

Med el producerad från förnybar vattenkraft är debatten liten i Norge om hur miljövänliga elbilar är. Med ren och billig elektricitet i kombination med regeringens välsignelse har norska politiker kunnat utveckla verktyg som ingen politiker i EU har tillgängliga. De särskilt höga norska importtullarna på bilar har således blivit nyckeln till det gröna skiftet i norsk biltrafik. 

Är norrmän mer miljömedvetna än de flesta andra européer? Knappast. Men när besparingarna är så höga som de är är det inte svårt att få folk att köpa en fin elbil med bra räckvidd. 

Pengar är alltid ett effektivt verktyg, och Norge har hittills bevisat att en morot fungerar mycket bättre än en piska.

Annons
Annons
Rulla till toppen