Alrik: Elbilar är sämre

"Hur kunde världens största bilföretag underskatta kundernas hjälpbehov när man visste att bilen inte var klar..."

Att bilismens framtid är eldriven anser alla som inte har foliehatt. Hur kan det då komma sig att stora delar av industrin släpper ut elbilar innan de är färdigutvecklade? Varför ska kunderna tvingas bli försökskaniner? 

Varför har elbilar och laddhybrider som tillverkats under en massa år, alltså inga nya modeller, fortfarande fler fel och sämre driftsäkerhet än bilar med enbart förbränningsmotor? Hur kommer det sig att man inte åtgärdar felen?

Varför får verkstäderna sämre betyg när de tar hand om en laddbar bil?

Och så har vi bilsäljarna: det är samma människor, men har bilen en laddsladd är sannolikheten större att det skär sig i kommunikationen. Man lovar sådant som man inte kan hålla, har inte svar på alla frågor, berättar inte allt och hamnar mitt emellan fabrik och kund som en olycklig mellanchef.

Kort sagt, varför tar man inte bilköparna som är beredda att betala en rejäl slant för att snabba på omställningen på allvar?

Hur kan jag då påstå allt detta?

I tidningens gigantiska begagnatdatabas har vi betyg på över 52 000 bilar och i den kan man läsa ut otroligt mycket. Bland annat framgår det att bilar från 2019 och 2020 generellt sett har sämre verkstäder, sämre bilsäljare, lägre kvalitetskänsla, lite fler elektronikproblem och mer garantiärenden än bilar från 2015–2016. Speciellt om de är eldrivna.

Det går alltså utför samtidigt som bilismen genomgår sin största omställning någonsin, och det är kanske inte så konstigt att det blir inkörningsproblem.

Någonstans känns det som att industrin är nonchalant, för hur kan världens största bilföretag som Volkswagen släppa ut sin viktigaste nya bil någonsin, ID.3, och låta en underbemannad kúndsupport sitta i Tyskland och skicka meddelanden som detta till svenska kunder, jag citerar:

"Detta är viktigt information som måste besvarar annars så våran tekniska avdelning kan göra sitt sitt för att hitta lösningen på problemet."

En nybliven ägare till en VW ID.3, Dag Svedros, skriver så här till mig: "Att det är en billigt byggd produkt med enkla materialval och dålig stol får man kanske leva med. Men det största problemet är det icke fungerande datorsystemet och VW:s totala brist på support. Det är en kalkon av obegripligt format.

En annan läsare, Magnus Lesshammar, har köpt en Polestar 2 och har ungefär samma erfarenheter. Hör här:

"Efter 100 mil behövde bilen bärgas. Det har nu gått fem veckor utan återkoppling, även verkstäderna kan vittna om brist på kommunikation. Det råder total tystnad från Polestars sida, snacka om svensk´tyst´ diplomati. Ibland har man skrattat åt hur Tesla bemött sina kunder men jämfört med Polestar får Tesla guldstjärna."

Nar jag talade med både VW:s och Polestars talesmän fick jag svaret att man underskattat behovet av support och inte räknat med alla problem som skulle komma. Man överskattade helt enkelt sin egen kompetens.

Men hur kunde man riskera så mycket när det gällde företagens kanske viktigaste stund på många, många år?

Och hur kan det komma sig att varken VW eller Polestar har blivit färdiga med så kallade over the air-uppdateringar av programvara till lanseringsdatum? Tesla har haft tekniken i över tio år. Av en annan läsare får jag höra att leveranserna av Volvos eldrivna XC40 dröjer till midsommar om man beställer nu! Kanske har Volvo lärt läxan?

Tesla är inte heller felfria. Bilarna blir bättre men den svenska säljorganisationen och servicen blir sämre – man underdimensionerar.

Att ny teknik inte testas tillräckligt visar på graden av panik att få ut de nya produkterna och de hårda ekonomiska kraven. Bilarna måste ut, pengarna måste in, Tesla måste få konkurrens, de genomsnittliga utsläppsvärdena måste ner och positioner måste tas.

Men intressant nog är det väldigt få av de som köpt en elektrifierad bil som tänker vara märkestrogna, man hoppas och tror att det är bättre hos någon annan firma.

För omställningens skull vill jag verkligen att företagen skärper kvalitetskontrollen och börjar prioritera kunderna. Vi kommer i alla fall fortsätta att avslöja vilka märken som är bäst och sämst när det gäller elbilskvalitet. Och just nu är det banne mig Tesla som är bäst.

LÄS MER: Elbilsköpare har blivit försökskaniner

Alrik Söderlind, chefredaktör