Ternström: Jag har blivit kär – i min elbil

Jag har haft många bilar genom åren, men jag tror aldrig jag varit så barnsligt glad. Jag använder den varje dag, och här är tio anledningar till varför jag älskar den.

Ternström: Jag har blivit kär – i min elbil
Titta på ögonen: Vår krönikör är kär!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har blivit kär. Helt såld är jag. Jag trodde aldrig att eldrivna bilar skulle vara så vansinnigt bra.

För exakt ett år sedan hade jag ett telefonsamtal med chefredaktör Alrik. Vi pratade om eldrivna superbilar, och om hur världen skulle se ut om bara några år. I en passus förklarade Alrik att han trodde på små elbilar. Detta var framtiden, åtminstone i storstäder som Stockholm. Han körde själv en BMW i3 som han var nöjd med. Han tipsade mig om Volkswagen e-Up som var ett kul alternativ. 

Intressant tyckte jag, och googlade modellen. Redan samma eftermiddag slog jag till på en grå e-Up hos en handlare i Poznan, Polen. Den levererades till mig en månad senare.

Jag måste ju testa, tänkte jag. Jag behövde faktiskt en vardagsbil, och varför inte låta detta bli mitt första fordon som är hundra procent eldrivet?

Om jag är nöjd? Skoja inte. Jag har haft många bilar genom åren, men jag tror aldrig jag varit så barnsligt glad som över min lilla söta elbil. Jag använder den varje dag, och här är tio anledningar till varför jag älskar den.  

Vi kan börja med priset. Den var billig, den landade på 22 500 euro med lite utrustning. Backkamera ingick, samt en väldigt praktisk hållare för en mobiltelefon över instrumentpanelen. e-Up är skattebefriad och helförsäkring går på 800 euro per år. 

Att ladda fullt kostar ungefär tolv euro vid en laddstolpe i ett köpcenter. När jag installerade en egen laddstation hemma i carporten gick priset för full tank ned till fem euro. Enligt specifikation ska jag då kunna köra 260 kilometer. Detta är ren science fiction, med min våldsamma körstil kommer jag sällan över 150 kilometer. Då jag bara använder bilen lokalt är den korta räckvidden absolut inget problem. 

Den är väldigt skoj att köra. Detta trodde jag aldrig att jag skulle skriva om en elbil. Accelerationen från stillastående är fenomenal. Jag misstänker att min lilla Volkswagen är snabbare än min Lamborghini till 30 km/h. Så fort jag får möjlighet ska jag testa detta i verkligheten. Återkommer i frågan.

Det är inget strul med dragläge med en elbil. Stannar du i uppförsbacke vid ett rödljus och släpper gasen kommer den inte att rulla bakåt. Istället använder den elmotorn för att stå helt stilla. När det blir grönt räcker det med att använda högerfoten för att komma iväg.

Nyligen upptäckte jag läge B vid växelspaken. Det låg precis under D som är det normala körläget. När du har spaken vid B "motorbromsar" bilen när du släpper gasen (och laddar batterierna). På det här viset kan du köra e-Up med bara en pedal – gaspedalen. En helt ny upplevelse för mig, som jag tror är framtiden. Väldigt behagligt. 

Jag behöver aldrig varmköra en motor. En otroligt befriande upplevelse när jag alltid ägt stora och dyra bensinare. Det är full gas som gäller så fort jag passerar grinden ut på gatan. 

Vidare är en elmotor en betydligt enklare konstruktion. En bensindriven motor är ett tekniskt underverk med vevaxel, kolvar, cylindrar och en massa ventiler. Det är ett komplicerat maskineri med hundratals komponenter som absolut måste fungera tillsammans likt ett schweiziskt urverk. Om en liten del går sönder, är det ofta totalt haveri. Jag brukar tänka på detta då jag sätter mig i en bensindriven bil och startar motorn. Hur skör konstruktionen egentligen är. Det känns som rena stenåldern jämfört med eldrift. 

Jag kommer aldrig behöva byta olja. Folkan ska dock in på en inspektion ibland, för att kolla bussningar och lite annat. Antalet körda kilometer har betydligt mindre betydelse för andrahandsvärdet. Det känns bra. 

Är jag på långtur finns det laddstationer precis överallt. Dessutom finns det massvis med parkeringsplatser i storstäder reserverade för elbilar, ofta väldigt centralt. Då mängden elbilar är relativt liten behöver jag aldrig leta parkeringsplats. Vi ägare blir faktiskt positivt diskriminerade. Helt otroligt. Det är en bra tid just nu för dig som kör eldrivet. 

Nu till den sista saken. Även om jag inte vill erkänna det, måste jag säga att det känns bra att kunna bidra till bättre miljö och klimat. När det ska gasas och smiskas kurviga vägar på kontinenten kör jag en bensindriven bil. Det finns inget alternativ, än. Till vardags kan jag nu balansera detta med en eldriven. Dessutom har jag beställt en helt eldriven Maserati MC20 som levereras under 2023. Då kan jag bli helt fossilfri, oavsett ändamål. Det ska bli väldigt spännande.