Varför kör Alrik en ful elbil?

Varför kör Alrik en ful elbil?
Chefredaktör Söderlind kör BMW i3. Krönikör Cathie fattar inte varför.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Frågan är relevant. Alrik har jobbat med motorjournalistik sedan 1984. Först på Teknikens Värld och sedan 1995 med auto motor & sport.

Han skulle kunna vara den största boomern i detta avlånga land med den bakgrunden han har. Kärleken till bilar och motorer finns där. Han har kört fler (och fränare) bilar än vad de flesta någonsin kan drömma om under en livstid. Han känner mer branschfolk än vi andra och har säkerligen en hel del vänner som livnär sig på just bilar med förbränningsmotorer.

I det paradigmskifte som vi nu ser utveckla sig kommande decennium kan man anta att en hel del av hans vänner dessutom riskerar att jobba inom en bransch där delar eller hela verksamheten hotas. Vänners levebröd bryr man väl sig om?

Ändå kör han en BMW i3. En elbil. Vad i h-vete Alrik?!

Med en i3 är han för många forum-Robins där ute fortfarande en representant för "fel sida" och han är troligen också ifrågasatt av tuffa män som kör diesel. Polariseringen mellan elbil och fossilbil pågår för fullt och forumen fylls av kommentarer om kobolt, dammsugning, elbrist och litiumgruvor. (För att inte tala om de tröttsamt obildade vätgasargumenten.) Det verkar dock som att det är genetiskt medfött döva öron i det vi kan kalla boomerkulturen.

Nu är min egen uppfattning att boomers inte enbart handlar om medelålders män på Facebook som funderar kring tjänstepensionens uttag över tid och sitt senaste PSA-värde, utan det verkar som att hela det konservativa gamla tänket också har klonats ner i generationer av yngre medborgare. Motorkulturen fylls på underifrån av barnbarnen som stolt förvaltar doftkrukor på instrumentbrädan i A-traktorn och som hävdar att riktiga män (15 år) kör diesel i skenet av mer LED-dioder än på en bordell i Pattaya. Att bränna däck och låta mycket går i arv i generation efter generation. För en del. 

Vad är det då som gör att Alrik trotsar sitt arv och kör sin lilla elbil trots att det finns massor med roliga fossilbilar där ute? Borde inte han – som Peder Karlsson gör – drömma om avgasrör stora som kolkraftverk? Han om någon borde väl köra fossilbil?!

För ingen tror väl att Alrik är en sådan där miljönisse? Efter 37 år av motorjournalistik får han en uppenbarelse och blir radikal miljöpartist? Nä, jag tror inte det.

Det enklaste svaret jag kan komma på är att han tycker att bilen är smidig och rolig att köra i stadstrafik. Den har (hade) ny och spännande teknik. Med hemmaladdning är den dessutom väldigt billig att äga. Ekonomi är en viktig aspekt för många av oss. Kanske inte för en chefredaktör i och för sig. Ändå kör han elbil. Vad i helsike?

Den främsta anledningen bottnar nog i hans tidigare åsikt om att Tesla Model 3 är den roligaste vinterbil han någonsin kört. Just glädje är en viktig aspekt för Alrik. Kärleken till rolig bilkörning och (ny) bättre och effektivare teknik får man anta är det som driver honom att fortsätta jobba med bilar år efter år. Elbilar är uppenbarligen roligare till vardags än fossilbilar. 

Sedan ska vi inte försköna och säga att alla elbilar är bättre på allt. Givetvis inte. Har man en urinblåsa som kvalar in i Guinness rekordbok och kör 80 mil i sträck utan bekymmer med två ton släp på kroken, då är det helt klart nackdel elbil och fördel fossilbil. Än så länge.

Ge tillverkarna några generationer till och lite erfarenhet så blir det ännu bättre. Det är precis samma med biltillverkning som med älskog. Man är inte någon king eller queen i sänghalmen i början. Men med mycket vilja och en del träning blir man snabbt bättre.

Det är väl det där med vilja som fortfarande är det stora frågetecknet hos en del traditionella biltillverkare. Men oj vad det svängt snabbt det senaste året! Kanske är det som Christian von Koenigsegg sade i en intervju när man pratade om den tyska fokuseringen på überfinish och qualität.

Christian konstaterade att überkvalitet spelar mindre roll om bilen ändå är tråkig att köra. Han vill hellre ha en ranglig Lotusdörr och en rolig bil att köra. Kanske är detta en gemensam nämnare för två genuina bilentusiaster. Det ska vara kul! Både Christian och Alrik kör för övrigt elbil till vardags. Detta kan inte vara en slump. 

Varför kämpar vi människor motströms så ofta? För min del som diskuterat elbilar med många motorvänner sedan långt före elbilsrevolutionen var ett faktum är det numera enbart frustrerande att stå och förklara samma sak om och om igen.

Varje gång hamnar man i samma gamla trötta argumentation: "Elbilar är bara greenwashing för de rika, de nöter däck fortare, batterierna håller inte mer än några år, man kan inte ladda hemma om man inte har hus, tänk på barnen i Kongo, litiumgruvor förstör hela världen, man laddar bara med polsk kolel, de brinner ju jämt, tänk på brandmännen som ska andas rökgasen!"

Helt plötsligt använder fossilförespråkarna rökgaser som ett argument MOT elbilar. Jisses.

Ofta är det som om polarna fortfarande har kvar sin Nokia 3310 och vägrar inse att trots sämre batteritid är smartphones med pekskärm ofantligt mycket bättre och roligare. Ja, förr laddade man 3310:an en gång per vecka och nu laddar man mobilen varje dag. Men sedan då? 

Jag misstänker att det är samma typ av människor som protesterade när Apple plockade bort 3,5 mm-kontakten. De protesterade säkert också innan de köpte sin första mobil. "Jag har klarat mig så bra utan hittills." (Medskyldig, jag erkänner just denna trångsynthet.)

Detta konservativa synsätt på teknikutveckling finns som ett fantastiskt klipp på Youtube. Sök på: Home computers have no future. Då fattar ni vad jag syftar på. Och med elbilar upprepar sig historien igen.

Min upplevelse är att en del dessutom notoriskt dissar allt som heter något i kombination med att det är bra för miljön och våra barnbarn. Då jäklar är det motvalls som vilken rabiat fjortis som helst. Man blandar ihop miljöpolitiska fånerier som plastpåseskatt med rolig teknikutveckling – som elbilar. Allt blir miljötrams i deras värld om man i samma mening nämner att det även är bättre för miljön. 

Snart står det en elbil i varje kvarter. 

Be grannen om en provkörning och fråga vad han/hon tycker om sin elbil. 

Vill de byta tillbaka? Alla ni som har elbilar bör också bjuda till och vara goda ambassadörer för denna nya teknik. Jag vet att många där ute är just det. Tack för det!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.