John Eriksson: Staten måste ta sitt ansvar!

Utbyggnaden av laddinfrastrukturen måste gå snabbare – och det är statens ansvar!

Annons
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En sak blev tydlig under min 400 mil veckolånga resa upp till Tromsø och Lofoten med Tesla Model 3 Long Range: Trots att nära nog all laddning för mig gick förvånansvärt smidigt – inga köer eller förseningar vid Supercharger-stationerna – är det ändå uppenbart att laddinfrastrukturen måste byggas ut. Snabbt och i stor omfattning! Annars kommer det aldrig gå att nå de mål om att fasa ut försäljningen av nya förbränningsbilar till år 2030, som Sverige och flera andra EU-länder vill göra.

Vi har fått flera positiva nyheter på sistone, som att Tesla i år ska öppna upp sitt Superchargernätverk för elbilar från andra märken, att OKQ8 och Skellefteå Kraft tillsammans ska bygga landets största snabbladdningsnätverk, samt att man ska kunna betala med kort vid deras stolpar (äntligen!).

Men min spaning är att det inte kommer att vara tillräckligt, inte ens i närheten. Om folk ska välja elektriska bilar i den omfattning som politikerna vill, måste de gå att använda för mer eller mindre alla transportbehov och överallt i hela landet. Därför efterlyser jag en nationell handlingsplan. Det är naivt att tro att privata aktörer och kommersiella krafter själva ska lösa problemet åt oss. Staten behöver ta ett helhetsgrepp och politikerna måste omsätta sitt fina prat till konkret handling. Annars blir det nämligen bara tomma ord.

Under min långkörning förstod jag tydligare än någonsin tidigare att det är Teslas laddnätverk som är den största förklaringen till att man redan idag kan använda deras bilar nästan som man gör förbränningsbilar. Lång räckvidd och låg förbrukning underlättar naturligtvis, men en väl utbyggd infrastruktur är nyckeln som gör att det funkar, även utanför de mest tätbefolkade områdena i Sverige.

Det är dessutom inte bara utbyggnad av snabbladdning som är viktigt, vi måste också få tillgång till långt fler långsamma laddpunkter, bland annat för att det ska fungera att ha elbil även om man inte bor i villa.

Användbarheten för andra elbilar hade redan idag kunnat vara i stort sett den samma som för Teslorna. För ärligt talat, många av de modeller som finns på marknaden skulle kunna ersätta förbränningsbilar i hög grad – om laddinfrastrukturen hade varit bättre utbyggd.

Jag har till och med ett förslag: Staten skulle kunna skynda på och ta ansvar för en del av utbyggnaden i ett statligt bolag. Någon gång i framtiden, när utbyggnaden är gjord och andelen elbilar är mycket högre än idag, kan man sedan avyttra bolaget. Kanske skulle det till och med kunna bli en plusaffär för statskassan.

Hur som helst måste utbyggnaden gå mycket snabbare – och staten behöver ta ett konkret ansvar för det!

Annons
Annons
Rulla till toppen