Kommer du att dö i en självkörande bil?

"Att använda självkörning blir troligen lika självklart som att vuxna idag bär varselväst och ser ut som förskoleungar. En utveckling man inte riktigt kunde förutse för 30 år sedan. Men så blev det. På den tiden hade man fullt upp med att vägra mössa."

Annons
Annons
Kommer du att dö i en självkörande bil?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag räknar med att samtliga som läser detta är motorentusiaster i någon form, precis som jag. Entusiasmen bottnar i en bredd av olika intressen kring motorfordon. Förhoppningsvis kan allt sammanfattas i ett enda ord: Glädje! Denna fundamentalt viktiga känsla för mänskligheten utmanas nu på ett hotfullt sätt för oss som gillar att köra aktivt: självkörande bilar.

Hur tråkigt och farligt låter inte det?

Mångas direkta reaktion är helt naturligt att (1) det kommer aldrig att hända och (2) vem vill ha det? Är man skeptiker som jag är det helt naturliga och vettiga tankar. Vem vill dö i en sådan bil?

Det första påståendet är med stor sannolikhet helt fel eftersom det kommer att hända. Vare sig vi vill det eller inte. Jag följer utvecklingen nästan dagligen och ser hur Tesla som ligger längst fram när det gäller en generaliserad AI-baserad självkörning gör framsteg med varje uppdatering.

Vi är i embryostadiet vad gäller denna teknik. Med den kommande superdatorn Dojo som Tesla konstruerar själva för träning och som dessutom blir en av världens kraftfullaste (1 000 petaflops), så kommer träningen av självkörningen öka näst intill exponentiellt över tid.

Du och jag har svårt att greppa exponentiell tillväxt. Ett bra exempel är att om du i teorin viker ett A4-papper 42 gånger på mitten (i praktiken är världsrekordet 13 vikningar) har du en pappershög som räcker till månen. Med andra ord går det sakta i början, men förändras snabbt med exponentiell tillväxt.

Det är dock många miljarder olika scenarier som bilarna måste tränas i så att de kan hantera olika situationer i helt olika miljöer, var som helst på jorden.

Hur ska bilen agera vid ett krockscenario där den har två val? Båda med kalkylerad dödlig utgång. Det positiva är att du inte behöver ta det beslutet i alla fall. Det som kommer att ta ännu längre tid är att bygga regelverket kring denna nya teknik.

Med den tanken kommer vi naturligt in på det andra påståendet. Vem vill ha det här? Nya bilar är fullproppade med teknik redan idag. Behövs det mer? Vi omges redan av teknik som vi inte kan hantera fullt ut. En sketen router till exempel.

Sedan finns det teknik vi har grymt svårt att låta bli. Att fippla med mobilen när vi kör bil till exempel. Med en ny generation rattsurfande och bälteslösa ungdomar i moppe/Epa-bilar är självkörning något vi kanske vill ha. För om några år sitter de med ett invant beteende i bilar som väger två ton och som har betydligt högre rörelseenergi.

För att inte generalisera kring en del ungdomar kan vi konstatera att även många vuxna har det problemet. Detta är en av självkörningens fördelar på lång sikt. Du kommer säkert på fler. Trött? Nej, men skål för tusan!

Att använda självkörning blir troligen lika självklart som att vuxna idag bär varselväst och ser ut som förskoleungar. En utveckling man inte riktigt kunde förutse för 30 år sedan. Men så blev det. På den tiden hade man fullt upp med att vägra mössa.

Framtiden erbjuder dig att använda mobilen hur mycket du vill och autonom körning kommer till slut att minska antalet avlidna med 90 procent när alla har denna teknik. Det betyder i sådant fall att vi går från 1,2 miljoner dödsoffer globalt idag till 120 000 per år.

En önskvärd utveckling om man frågar anhöriga till trafikoffer. Antalet skadeärenden sjunker motsvarande och försäkringarna blir billigare. Mängden sjukhusvistelser och rehabiliteringar minskar och samhället spar pengar. Drivkrafterna och vinsterna vid självkörning är med andra ord välkomna på många plan.

För oss som gillar att köra bilen själv kommer världen ändå att erbjuda oss möjligheter till den glädjen i någon form. Vi kanske får välja själva precis som idag? Om inte annat så är fritidsfordon en sådan glädjekälla att de aldrig kommer att göras självkörande. Motivet finns inte på samma sätt.

Det kommande årtiondet kommer du få läsa spaltmeter om självkörande bilar som krockat. Det är så medierna fungerar.

Kom då ihåg när du läser skandalrubrikerna att det kommer vara tio gånger fler krockar och dödsolyckor om människor fortfarande kör bil själva om 30 år. Vi får försöka lära oss av historien och inse att vi gör en liknande resa igen som när Volvo lanserade trepunktsbältet.

Många var nämligen skeptiska då också.

Annons
Annons
Rulla till toppen