Cathie: Vem vill leva med en slö dunderklump?

"De senaste 20 åren du levt formar hur du tror att de kommande 20 åren utvecklas. Det är fel tänk. Teknikutvecklingen är inte linjär. Den går fortare och fortare."

Annons
Annons
Cathie: Vem vill leva med en slö dunderklump?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


För många årtionden sedan blossade en debatt upp om huruvida vackra kvinnor i tidningen Slitz var politiskt korrekt, samtidigt som damtidningen Amelia utan större krusiduller kunde publicera en artikel om hur man kommer till rätta med sin bukfeta man. 

Tänk om det omvända hade publicerats idag. Det hade fått Stig Malms uttryck för trettio år sedan att provocera fram ett nytt inbördeskrig mellan könen. Nu handlar denna krönika inte om kroppsvikt, du får behandla din kropp bäst du vill för min del. Däremot finns nu åter igen en aktuell och tröttsam debattartikel om mineraler (vikt) och elbilar.

Skeptiker till den nya tekniken på våra vägar brukar hävda att tyngre bilar nöter mer på våra vägar och effektstinna elbilar förbrukar mer däck. Två argument jag köper rakt av. Däcknötandet påverkas dock mest av körstil och vem köper en 400 hästars bil för att köra som mormor i sin Volvo 242? Så japp, den nya effektivare tekniken har också baksidor. Som det mesta.

Nyligen publicerades en artikel av Ian Morse på Business Insider och en del av svensk CTRL+C-media sprider givetvis denna provocerande artikel då man jagar intäkter.

Kontentan är att gruvdriften som behövs för att ersätta alla fossilbilar med batteridrivna är omfattande och kanske mer (!) dålig för miljön.

Ja, gruvdrift är dåligt för miljön precis som allt annat vi producerar. Från ögonfransböjare till silikoninlägg. Från champagne till mormors skvalpande inkontinensskydd. Men som jag sagt tidigare, bör man med det snäva argumentet om gruvdrift av den vita oljan (litium) lägga ner en stor del av basindustrin (stål) i Sverige och världen också?

Vi ska kanske fokusera på att bara tillverka och köpa sådant som kan återvinnas? Kretslopp. Circle of life. Men vem vill bara äta närodlad gröt? Inte jag. Livet måste få vara kul samtidigt som vi gör smartare val.

Mitt motargument är: Att extrahera råolja ur jordskorpan, transportera, raffinera (värma upp oljan till 400 grader med el) och indirekt sedan elda upp 1 000 kg VARJE år i en fossilbil är betydligt mer energislöseri på sikt än att extrahera, raffinera och transportera 300 kg batterimineraler EN gång under bilens livstid.

Det är ingen rocket science som behövs för att förstå detta. De flesta opolitiska rapporter har kommit till samma konsensus om att elbilen är bättre för miljön efter några år, även om den laddas med kolel. Genom åren har vi sett rapporter från både oljelobbyn och vätgaslobbyn som rapporterat motsatsen, men som rätt snabbt avfärdats.

Batterimineraler kan dessutom till 95 procent återanvändas. Igen och igen. Då har landet dessutom mineralerna kvar utan att ha tillgång till dessa naturresurser i marken. Bättre geopolitik får man hoppas det medför på lång sikt.

Vi alla förstår att mer vikt på bilar kräver mer resurser från jorden. Om nu elbilar trots högre vikt är bättre för miljön på några års sikt, så måste nästa steg vara att göra dem så lätta och energisnåla som möjligt.

Att köpa en elbil på 2,4 till 2,7 ton är kanske inte det smartaste miljövalet. Det blir så när räckviddskriget gör att en del tvingas stoppa i 100kWh+ pack i sina bilar. Är du en medveten elbilsspekulant kanske du kan överväga att banta ditt bilinköp med 500 kilo. För vem vill leva med en slö dunderklump som förbrukat mer resurser och som är tråkigare att köra?

Vem vill ens ha en dunderklump i garaget om man i framtiden kan beställa en tjänst som kommer hem och löser dina behov billigt? Tänk autonom bil nu. Inget annat slitzigt. Det finns många som är skeptiska till det också. Vi tänker tyvärr linjärt. De senaste 20 åren du levt formar hur du tror att de kommande 20 åren utvecklas. Det är fel tänk. Teknikutvecklingen är inte linjär. Den går fortare och fortare.

”99 procents elbilsförsäljning 2030” skrev jag i min allra första krönika i juli 2020. Det var då en mycket provocerande siffra eftersom det på den tiden såldes ynkliga sex procent elbilar i Sverige under första halvåret. Två procent i världen.

Snacket var att det kommer att bli samma fiasko som med etanolbilarna eftersom vätgas is da shit i framtiden. Idag är vi på 24 procent elbilsförsäljning första halvåret i Sverige. Det är åtta år kvar. Vem vill köpa en tjock-TV 2030?

Sakta men säkert trillar polletten ner. Frågan är vilka biltillverkare som vaknat med en rejäl bakfylla, en tom plånbok och som dessutom sovit över? För dem gäller inte uttrycket från Lejonkungen.

Hakuna matata!

Annons
Annons
Rulla till toppen