Alrik om klimatbonusen: ”Ett pubertalt långfinger åt MP”

Premium "Att beslutet kom samma dag som klimattoppmötet öppnades var inte tondövt utan en medveten provokation."

Alrik om klimatbonusen: ”Ett pubertalt långfinger åt MP”
Sverigedemokraterna fick sin vilja igenom i bonusfrågan, konstaterar chefredaktören. ”Men inte ens de är vinnare med det här beslutet, här finns bara förlorare, på en 'motorväg mot helvetet'.”

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Tajmingen var suverän. Samma dag som FN:s generalsekreterare António Guterres öppningstalade på klimattoppmötet Cop 27 i Egypten och påstod att världen är på en "motorväg till helvetet" slog vår nya regering full broms för klimatbonus på nya bilar.

Inte en krona i bonus för den som inte beställt sin elbil senast den 8 november.

Det måste ha känts underbart för Sverigedemokraterna som drivit linjen hårt, medan de andra regeringspartierna sagt att man ska fasa ut bonusen.

Sänkta priser på fossila drivmedel är klokt i dagens tuffa ekonomiska tider, och att reduktionsplikten försvinner har sin logik, att Sverige ska importera biobränslen till bilparken gör tveksam klimatnytta. Däremot bör man satsa hårt på biobränslen till fartyg och flyg, som har mycket svårare att ställa om till elektrifiering.

Att beslutet kom samma dag som klimattoppmötet öppnades var inte tondövt utan en medveten provokation och ett sätt att visa vem som bestämmer över regeringen. Det kommer förmodligen att bromsa nybilsförsäljningen rejält, sinka elbilsomställningen och kontraproduktivt sätta fart på begagnad elbilars andrahandsvärden.

Det är ett pubertalt långfinger åt MP – som tyvärr inte kommer att gynna SD:s väljare. Tvärtom.

Kanske har SD inte förstått att även "folk på landet" i allt högre grad köper elbilar? Kanske har man inte heller räknat på hur mycket momsinbetalningarna totalt sett har ökat tack vare elbilsomställningen? Snittpriserna på nya bilar har gått upp enormt de senaste åren, och även med en rabatt på 50 000 blir det klirr i statskassan.

"Privatleasingpriserna kommer att öka med runt 1 500 kronor per månad …"

Men framförallt blir det nu mycket svårare för de med lägre inkomster att byta till en elbil, både ny och begagnad. Även om elektriciteten är dyr är det fortfarande mycket billigare att köra på el än att tanka bensin eller diesel.

Med prisvärda privatleasingalternativ har många kunnat välja en elbil, men efter gårdagens beslut betyder indragen bonus att privatleasingpriserna kommer att öka med runt 1 500 kronor per månad – som en extra smäll efter räntehöjningarna som kryddat kostnaderna rejält.

Nu kommer definitivt inte "vanliga" människor att ha råd att privatleasa en elbil, och vem vet, kanske avbokas många solcellsanläggningar som en konsekvens av slopad bonus?

Om det nu inte är så att bilbranschen har anpassat sin prisnivå till bonusläget? Men min gissning är att elbilarna kommer att dirigeras till länder där det fortfarande finns subventioner till elbilar och Sveriges bilpark riskerar att åldras.

Vill man verkligen värna de med lägre inkomster skulle man förslagsvis låta bonusen vara kvar på bilar som kostar under 450 000, för att på så vis stimulera tillverkarna att ta fram billigare versioner av elbilar.

Det vore ett sätt att driva utvecklingen åt rätt håll.

"På vilket vis subventionerar billigare bilar dyrare? Malusskatten på förbränningsmotorbilar blir ju kvar."

Men vad vill egentligen Sverigedemokraterna? På deras hemsida man bland annat läsa: "De flesta har inte råd att köpa en ny bil. Men när de köper en billigare bil tvingas de betala de skattesubventioner som går till dem som har råd att köpa dyra elbilar."

Det där förstår jag inte en rad av. På vilket vis subventionerar billigare bilar dyrare? Malusskatten på förbränningsmotorbilar blir ju kvar.

De som köper de dyrare elbilarna betalar rejält med moms och redan i somras drogs bonusen in för elbilar som kostar över 700 000 kronor.

Vidare skriver man "Utifrån en livscykelanalys vore det inte heller nödvändigtvis av godo att snabbt ställa av stora delar av fordonsflottan."

Vem har påstått att de bilar som finns inte ska användas, att de ska skrotas?

Och till citat: "Elektrifiering är framtiden för bilismen, men elektrifiering kräver å sin sida god tillgång på pålitlig, billig och miljövänlig el genom kärnkraft."

Ska omställningen till elbilar vänta till dess vi har byggt ny kärnkraft? Det är om 10–15 år, såvitt jag förstår.

Om man anser att det finns en klimatkris, och om man så snart möjligt vill bli oberoende av importerad olja, och om man anser att folkets hälsa blir bättre av elbilar än av avgasbilar var dagens besked, så som jag ser det, åt fanders.

"För mig är det lika obegripligt att M, KD och L låter SD styra klimatpolitiken som när de borgeliga partierna i Stockholm lät MP styra bilpolitiken."

Sverige tillhör de rikaste länderna i världen och bör – tycker jag – definitivt gå före i omställningen. För mig är det lika obegripligt att M, KD och L låter SD styra klimatpolitiken som när de borgeliga partierna i Stockholm lät MP styra bilpolitiken.

SD har genomfört det man sagt att man vill göra, skickligt manövrerat.

Men vad hände med de andra partierna? Vilka eftergifter har SD gjort i sin politik för att exempelvis få Moderaterna att backa på det som står på deras hemsida:

"Moderaterna bedriver en ambitiös klimatpolitik för att snabbt minska utsläppen av växthusgaser i Sverige och globalt. Vi prioriterar att ställa om transporterna och industrin, som tillsammans står för två tredjedelar av Sveriges totala utsläpp. Vi vill ställa om transportsektorn genom att byta ut bensin och diesel mot ren el och hållbara biobränslen."

Hur kan högre priser på elbilar vara att prioritera en omställning?

Låt mig avsluta med ett sista citat från SD:s hemsida: "En omställning av fordonsflottan behöver både av ekonomiska och ekologiska skäl få ta tid och ske utifrån marknadens villkor."

Hur kan en långsam övergång till elbilar vara att anpassa sig efter naturen? Hur kan det vara bra för naturen, klimatet, människor och djur att inte påskynda skiftet från olja?

Ekonomin till sist. "Marknaden" regleras av politikerna som sätter spelreglerna. Inget bilföretag – inte ens Tesla – hade byggt en enda elbil om det inte funnits politiska beslut som gynnade elbilar.

Skulle storföretagen få som de ville skulle pengarna styra exakt allt – och inget miljöarbete skulle göras.

SD lär fira sin politiska triumf, men inte ens de är vinnare med det här beslutet, här finns bara förlorare, på en "motorväg mot helvetet".

Ett kortsiktigt beslut!
Ja
635
217
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.