Så försöker biltillverkarna få dig att betala mera

"Är lösningen för bilindustrin att programmera in olika gammalmodiga, ineffektiva beteenden eller lägga till konstgjorda ljud?"

Annons
Annons
Så försöker biltillverkarna få dig att betala mera

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Batteripriserna har vänt uppåt igen efter år av lovande nedgång, visar analysfirman Bloomberg New Energy Finances senaste rapport. Samtidigt biter inflationen och så kärvar det fortsatt i leveranskedjorna hos många av de västerländska biltillverkarna. Med haltande, allt dyrare produktion är det inte konstigt att så många tillverkare tycks så upptagna med att öka sina vinstmarginaler.

Det var så att man hoppade till lite när Renaults vd Luca de Meo yttrade orden ”den billiga bilens era måste vara över” till brittiska Autocar i september. Signalen: Glöm allt vi sade eller antydde om att vår kommande, mindre elbil Renault 5 ska bli billig, tack.

Avundsjuka blickar vänds nu istället mot exempelvis Tesla, Porsche och Ferrari, som alla tjänar ruskigt bra per såld bil (i Teslas fall nästan nio gånger mer än Toyota innan dagens prissänkning, reds. anm.). Hur ska man nå upp till deras nivå? På något vis måste bilarna bli mer premium – annars vill vi konsumenter inte hosta upp några halva, hela eller flertal miljoner.

Men hur gör man det? Amerikanska General Motors tycks vara inne på spåret att fina, gamla namn som Corvette, Camaro och Escalade ska få Porschestora plånböcker att öppna sig för deras kommande elbilar, menar Car and Driver som hänvisar till en källa inom koncernen.

Höga karosser med lite extra markfrigång är något vi tydligen alla numera gått med på är premium, trots att dessa inte kostar mycket mer att tillverka. C&D:s uppgifter om så väl en stundande Corvette- som en Camarosuv verkar därför högst trovärdiga.

”Dumma, ologiska funktioner kan uppenbarligen gå hem – och upplevas som värdeökande.”

På annat håll har både Hyundai och Toyota börjat skylta med att deras finare, sportigare elbilar (N respektive Lexus) snart ska få extra välsimulerade brum-brumljud, fejkade manuella växlar och i koreanernas fall även vibrationer! Ett öppet frieri till fokusgruppen ”entusiaster” som styrelserummen uppenbarligen bedömer som benägna att betala extra.

Men kommer de att göra det? I och för sig: var och varannan bensinsportbil som säljs idag ger numera ifrån sig små avgasknallar när den varvas bara för att det låter lite som anti-lag och därför häftigt. Eftersom partikelfilter gjort motorerna tystare är också syntetiskt klingande högtalarförstärkning regel snarare än undantag. Dumma, ologiska funktioner kan uppenbarligen gå hem – och upplevas som värdeökande.

Utvändigt blir också kylargrillarna bara större och större trots att behovet för motorkylning blir allt mindre. ”Starka (stora?) varumärken säljer”, trots allt.

Mest pajkastning för grilltrenden har förståeligt nog BMW fått utstå, men de tuffar vidare på samma spår. Vd Oliver Zipse har rentav menat att deras plan numera är att vara kontroversiella. Det skapar nämligen engagemang, vilket i sin tur leder till ett habegär. Är det så premiummekanismen fungerar? Nja.

”Hur ska de sticka ut när allt inte längre kretsar kring etablerade styrkor och meriter?”

Det de flesta annars brukar förknippa med premium, som finare materialval, bättre ljuddämpning och hög byggkvalitet och komfort då? Det som ändå (förutom prestanda) varit argumentet för att köpa en dyrbar Audi istället för motsvarande VW eller kanske Skoda som bygger på mestadels exakt samma skrot och korn. Jo då, det kan vi förstås räkna med, även om det inte görs något väsen om det för att det är för svårt att sticka ut i mediebruset med. Brum-brum och ”drift mode” däremot? Det är som gjort för ’tuben.

Det är uppenbart att den kostsamma och inte helt lätta omställningen till eldrift har gjort det svårt för de gamla tillverkarna. Hur ska de sticka ut när allt inte längre kretsar kring etablerade styrkor och meriter? En gång i tiden var det ett faktum att vissa byggde bättre, starkare och tystare (eller tvärtom) motorer med unika karaktärer. Nu rullar istället snart alla märkens bilar runt med elmotorer som levererar sin kraft på ett enda sätt: tyst och härligt linjärt.

Är lösningen då att programmera in olika gammalmodiga, ineffektiva beteenden eller lägga till konstgjorda ljud? Är gimmicks allt man har att komma med nu för tiden?

Bara om vi går med på att betala extra för det.

Annons
Annons
Rulla till toppen