Cathie Björk: Inte ens Teslaägarna förlorar på sänkta bilpriser

Teslas prissänkning gynnar oss konsumenter. Inte ens Teslaägarna förlorar några pengar, om de avser att köpa en ny bil efter några år. Hur? Läs vidare!

Annons
Annons
Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika ur tidningen Recharge 2/2023. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

När Tesla sänkte sina priser med upp till 150 000 kronor i början på året gick det en chock genom bilbranschen. Med elbilsmarknadens bästa marginaler utnyttjade man kortet i rockärmen för att fortsätta växa snabbt i tuffa ekonomiska tider. Tillväxt (omställning) istället för att tjäna onödigt mycket pengar verkar vara strategin.

Detta gynnar oss konsumenter. Faktum är att inte ens Teslaägarna förlorar några pengar på de sänkta priserna om man avser köpa en ny bil igen efter några år. Det är noll kronors skillnad. Hur? Läs vidare.

Först måste vi skapa några förutsättningar som är enkla att köra huvudräkning på. Vi låter värdeminskningen vara 50 procent på fem år, vilket inte är helt orimligt. (Nybilsköp är oftast dåligt för plånboken.) Vi avser byta till en ny bil vart femte år. Först ett exempel med konstanta priser:

Vi köper en ny Tesla för 600 tusen. Efter fem år säljer vi den och bilen är värd 300 tusen. Vi köper en ny Tesla igen för 600 tusen och har den i fem år. Sedan säljer vi den för 300 tusen. På första bilen förlorade vi 300 tusen och på andra bilen förlorade vi 300 tusen. Tio års nybilsbilägande kostade 600 tusen. 

Nu kommer ”Elon bad” exemplet:

Vi köper en ny Tesla för 600 tusen. Dagen efter sänker Elonjäveln bilens nypris till 300 tusen! (Tänk er nu att Peder passerar i sin F-250 och skriker fuck Elon!) Efter fem år är nu bilen bara värd 150 tusen! Fy fan för Elon! Protestera! Gör nåt! Stånga mej!

Men nu är det dags för ny bil nummer två. Den kostar nu 300 tusen. Efter fem år säljer vi den också och förlorar halva nypriset. 

I detta exempel gjorde vi en storförlust på 450 tusen på första bilen, men eftersom bil nummer två var mycket billigare blev det bara 150 tusen i förlust på denna. Tio års bilägande kostade 600 tusen. Igen. Precis som i första exemplet. What?!

Detta exempel kan extrapoleras hur många gånger och år som helst. Och det fina för dig som konsument är att i ”Elon bad”-exemplet skulle det helt plötsligt bli mindre förluster/kostnader att äga bil nummer tre till sex kommande 20–30 år även om de sänkte priserna ännu mer. Billigare nya bilar ger även billigare begagnade bilar så även du som köper begagnat bör vara glad åt Teslas prissänkningar. Oavsett vilket märke du köper dessutom.

Den sista bilen vi köper i livet kommer dock att bli en förlust vi inte kan räkna hem. Men även där är valet enkelt. Vill man förlora 50 procent på 600 tusen eller på 300 tusen? Eller 200 tusen? Hur billiga kan elbilar bli? Batteripriserna går ner och kretskort och datorkraft blir billigare. Fabrikerna blir effektivare. Volymerna blir större.

Du kan idag köpa en 98” TV för 33 tusen. I platt-TV:ns begynnelse 1997 kostade en 42” plasma 150 tusen. Förhoppningsvis kan vi se fram emot en liknande utveckling på elbilssidan. Bättre och bättre, men även billigare och billigare. 

Elon bad. Den perfekta klickrubriken. Det är så vi funkar.  

Annons
Annons
Rulla till toppen