Elias: Det mest korkade en tillverkare någonsin gjort

Ansiktslyfta Tesla Model 3 "Highland" är en fullträff – förutom en lösning som är raka motsatsen. ”Blir farligare för alla och jobbigare att köra.”

Annons
Annons
Elias Medelberg krönika
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Nya Tesla Model 3 visades under förra veckan och har förstås blivit en stor snackis. Snyggare, lägre förbrukning, längre räckvidd och högre kvalitetskänsla invändigt. Uppdateringen har i det stora träffat helt rätt. Bortsett en detalj. Eller kanske två beroende på hur man ser det.

Växelspaken är borta. Likaså blinkersditot. Det ser alltså ut som i nya Tesla Model S och X. Det är ett helt rubbat beslut när det gäller alla tre bilarna. Och nästa år ska storsäljaren Model Y mest troligt få samma behandling.

Den flygplansratt som först var det enda alternativet till uppdaterade S och X fick mycket krititk. Men spakhaveriet är värre.

Lösningen är precis så dålig som man kan tro. Efter att ha kört en Model S i Frankrike visade det sig vara sämre än jag förväntat mig. Man ska alltså svepa på den stora pekskärmen för att välja mellan fram- eller backväxel. Ingen bil jag någonsin kört, eller ens kan komma på, har ett lika ointuitivt sätt att välja växel på. Eller ja, bortsett manuellt växlade bilar. Det hela är extra trist när den rattväxelspak bilarna hade tidigare var en av marknadens bästa. Värst är däremot avsaknaden av blinkersspak.

Välja växel gör man längst till vänster i pekskärmen genom att svepa upp eller ner. Blinkersspaken har ersatts med två pekkänsliga ytor på vänster ratteker. Båda delarna fungerar dåligt.

Ferrari har byggt många gatbilar utan blinkersspak. Likaså konkurrenten Lamborghini. Detta för att de inte ska vara i vägen när man väljer att klicka i växlarna själv via paddlarna bakom ratten. Ett ganska vettigt beslut. Utöver det är lösningen mycket bättre än den som Tesla nu visat upp i Model S, 3, X och snart i Model Y.

I de berörda Ferrarimodellerna finner du en stor fysisk knapp på vardera ratt-eker . Knappen på vänster sida styr vänstra blinkersen och den andra knappen tar hand om andra sidan. Hos Lamborghini har man tagit en annan väg. Likt på de flesta tvåhjulingar har man en liten fysisk spak att pilla på.

Ferrari och Lamborghini har länge skippat blinkersspakar i sina bilar. Deras lösning med fysiska reglage är dock bättre, tycker skribenten. På bild: Ferrari 296 GTB. Foto: Achim Hartmann

Tesla väljer en tredje och helt ogenomtänkt väg. Två små pekkänsliga ytor bredvid varandra på samma eker.

I de flesta lägen funkar det helt okej. Är vägen hyfsat rak, vilket den allt som oftast är när det är dags för en sväng eller ett filbyte, så är det bara att sträcka ut tummen. Efter lite tillvänjning träffar man nog rätt pekyta också. I rondeller blir det dock inte alls bra.

Så fort man tar ett omtag behöver man tänka till för att veta vart man ska peta igång blinkersen. Under min korta tur i uppdaterade Model S gav jag upp.

Andelen Teslaförare som blinkar ut ur rondeller eller vid filbyte i en rondell kommer garanterat minska i och med introduktionen av de spaklösa bilarna. Lösningen är helt enkelt trafikfarlig.

Precis som med det mesta, exempelvis manuella växellådor, så vänjer man sig vid saker och ting. Till slut blir det mesta rätt naturligt. Men tänk dig om växlarnas ordning ändrades utifrån vilken hastighet du körde. Känlsan är lite åt det hållet. Ena gången funkar allt som väntat och andra försöket så är blinkersknapparna borta.

Tesla menar att spakarna inte behövs då bilen kan välja växel själv och även sköta blinkandet på egen hand, det senare är ännu inte tillåtet i Sverige. I vilket fall som helst är inte bilarna tillräckligt smarta för att alltid veta vilken växel som är rätt och dessutom krävs att man duttar på bromspedalen för att bekräfta att bilen gissat rätt på framåt och bakåt. Det är enklare att bara föra en spak uppåt eller neråt, framåt eller bakåt som i de flesta andra bilar.

Detsamma gäller blinkersen. Att tro att bilen ska klara av den uppgiften själv, på ett tillfredsställande sätt, inom någon slags snar framtid är naivt. Den tredje ägaren kanske kan känna sig nöjd över Teslas väg.

Det kommer inget positivt utav detta. Bilarna blir farligare för alla och jobbigare att köra. Det är väl att priset på bilarna går att sänka, även om det mesta av besparinngen nog tillfaller Tesla.

Jag betalar däremot gärna ett par tusen extra (så mycket sparar de inte in per bil) för att få ha en vanlig uppsättning spakar bakom ratten. En bakhjulsdriven Polestar 2 kostar 50 000 kronor mer än Model 3 med samma motorkonfiguration. Svårt val.

Det är i och för sig väldigt mycket pengar, men touch-styrda blinkers är också väldigt korkat. Kanske det dummaste en biltillverkare någonsin kommit på.

Ja, det har gjorts otroligt många andra snedsteg i bilindustrin. Toyota som länge hävdade att vätgas var framtiden och el bara en fluga är ett i sammanhanget ganska roligt exempel. Men där var i alla fall tanken god. Japanerna trodde åtminstone att deras väg mot en miljövänligare fordonsflotta var den rätta. När det gäller Teslas spakmord var det aldrig något annat än en tankevurpa.

Nya 2024 Tesla Model 3 Highland mot konkurrenterna
PROV: Tesla Model S Plaid Track Package – bäst på allt!
Premiär: Tesla Model 3 får mer räckvidd, ny look
Annons
Annons
Rulla till toppen