Alrik: Elbilsvintern

”Har jag och alla som förespråkat elbilar haft fel?” I Alriks senaste ledare skriver han om elbilens plats – vad är din åsikt?

Annons
Annons
alrik ledare
Det här är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 24/2023

Det var en underbar elbilsvår där alla stjärnor stod rätt och ingenting kunde gå fel. Jag och många andra njöt. Visst, elbilshatarna som inte ville ge upp friheten med sina förbränningsmotorer spred kritiska frågor och galenskap runt sig med högsta frenesi, men det var mest en uppfriskande debatt man gärna tog.

Under elbilsvåren var räntan låg, elektriciteten löjligt billig, väntetiden på en ny elbil så lång att fabrikerna hade åratal med beställningar – vilket gav andrahandsvärden som ingen tidigare sett.

Vanliga bruksbilar skenade i pris. Många hade bil med vinst.

Regeringarna strösslade subventioner till omställningen, för både infrastruktur och bilköp. Bränslepriserna var på väg upp. En privatleasad elbil var ofattbart billig – ofattbart …

Alla som inte var bakåtsträvare ville ha en elbil. Hade en elbil. Jag med.

Det var billigt och bilarna var spännande. Tillverkare som inte hängde med i utvecklingen fick nästan sin dödsdom.

Nu 2024 drar en elbilsvinter in, som enligt analytiker kan hålla i sig till 2027.

Höga räntor, överkapacitet, enorma utvecklingskostnader, en aldrig tidigare skådad konkurrens bland bilföretagen som gett priskrig, sänkta subventioner i flera länder, geopolitisk oro med handelshinder i sikte, ökad arbetslöshet, krig, ja mycket av allt illa man kan tänka sig: Allt detta kokar ner till att många vanliga konsumenter inte längre får ihop kalkylen med en ny elbil och bilföretag kan gå under eller tvingas gå på sparlåga.

Priskänsligheten är större. Marknaden har gått in i ”Toyotaläge”, där förnuftet snarare än lusten driver köp.

Sedan 2020 har andrahandsvärdet på elbilar fallit med tio procent medan bensinbilarnas värde gått upp med 23 procent. Elbilarna är dyrare att köpa och värdefallet i procent är högre.

Över hälften av totalkostnaden att äga och köra en elbil ligger ofta i värdeminskningen. Lägg därtill kapitalkostnaden.

Är det stopp för elbilarna? Sladden ur? Har jag och många andra som förespråkat elbilar haft fel?

Svaret är nej, även om det kan se så ut.

Toyotas förre vd Akio Toyoda, känd elbilsskeptiker som kanske blev av med sitt jobb på grund av den hållningen, uttalade sig nyligen på Japans bilsalong: ”Lägre efterfrågan är en signal att folk vaknar upp, att elbilen inte är den enda lösningen i kampen mot koldioxidutsläppen, som det har sagts.” 

Nyheter från världens näst största biltillverkare VW är inte uppmuntrande: orderboken för elbilar har på ett år halverats till 150 000 stycken. Man sänker takten i fabriker och tvingas avskeda folk. Investeringar i en ny fjärde batterifabrik i Europa hålls inne.

I USA förlorar Ford 4,5 miljarder dollar på sin elbilssatsning och likt GM och Stellantis drar man ner på takten.

Lågkonjunkturen i Kina ger en extrem fight om bilköparna som betyder att vinstmarginalerna för många närmar sig noll. Jag gissar att över hälften av alla elbilsmärken inte existerar om fem år.

Kinesiska VM Motor har gått i konkurs, liksom Niutron och minibilstillverkaren Letin. Evergrandes Hengchi-märke är likaså satt i konkurs efter att bara ha sålt 900 bilar under sex månader. Evergrande skulle bli störst i elbilsvärlden – och äger NEVS. Byton slog igen för länge sedan. 

Höga räntor drabbar bilföretagen minst lika hårt som bilköparna.

En kinesisk lösning är att trycka ut elbilar på den europeiska marknaden, vilket gör överlevnaden än svårare för de europeiska tillverkarna.

Så här kan man fortsätta och räkna upp skräckscenarier, som om inte det vore nog: det näst vanligaste skälet till tvekan inför ett elbilsköp är att man vill invänta framtiden: billigare elbilar som går längre, laddar snabbare, har tåligare batterier samtidigt som infrastrukturen är bättre.

De tyska tillverkarna har varit duktiga på att berätta att just detta ska ske – vilket kan bita tillbaka hårt.

Har elbilsrevolutionen kommit av sig? Är det dags att köpa bensinbil? Nej. Elbilsökningen må bromsa in i Europa, men det lär fortfarande bli tillväxt nästa år och 2030 förutspås årets cirka två miljoner elbilar bli över nio. I Kina sägs tillväxten ligga runt 20 procent nästa år och i hela världen talas det om över 30 miljoner elbilar 2030.

Elbilsmaskineriet har dragit igång. Det går inte att stoppa. Investeringarna är för stora, koldioxidböterna för de som inte säljer elbilar likaså. Det som måste och håller på att hända är entrén för billigare elbilar. 

Det brukar sägas att priset för en jämförbar elbil och bensinbil kommer att ligga på samma nivå runt 2024–2025. Då är det walk over för elbilen – som är mycket billigare att driva, serva och därför kommer att få bättre andrahandsvärde.

VW:s chef Thomas Schäfer såg lite plågad ut när jag träffade honom vid provkörningen av nya ID.7 där han sade: ”Det kan bli så sent som 2027 …”

En halverad moms på nya och begagnade elbilar skulle sätta fart på omställningen. Ingen tjänar på att vintern blir lång och kall.  

Annons
Annons
Rulla till toppen