Alrik: Back till billigt!

Därför kan kinesisk bilindustri bli vår räddning. ”En fara driver ofta fram nya lösningar, som blir mycket bättre.”

Annons
Annons
alrik ledare
Det här är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 1/2024

Kinesisk bilindustri kan bli vår räddning. Det är sällan som man först tror här i livet. 

En fara driver ofta fram nya lösningar, som blir mycket bättre.

Innan vi går vidare: Redan i år kommer man att kunna göra bra bilklipp och längre fram väntar en härlig prispress som drivs av flera faktorer, men det tar vi på slutet.

Fara nr 1: Kinesisk bilindustri tar över hela världen med sina billiga elbilar, med allt vad det skulle innebära för arbetstillfällen i Europa och handelsbalans. För att inte tala om den politiska maktbalansen med handelskrig som bästa resultat.

Fara nr 2: Med enbart dyra elbilar har Europas bilköpare inte råd att ställa om vilket skulle drabba klimatet och innebära att elbilar bara skulle bli en lyxig nischprodukt. 

Fakta: Kina har redan blivit världens största bilexportör och på hemmamarknaden dominerar man redan stort. Västvärldens tillverkare har inte hängt med i teknikskiftet och tappar snabbt mark där.

Varför? Europeisk bilindustri har fokuserat på förbränningsmotorer samtidigt som man byggt dyra elbilar, eftersom de är de enda man kunnat bygga med lönsamhet. 

Man såg inte ”den smarta mobiltelefongenerationen” komma så snabbt som den gjort i Kina – där de flesta nybilsköpare växte upp med en mobil i handen. Inte ville man göra som föräldrarna och köpa något gammalmodigt från Europa.

Samtidigt strömmade pengarna in till västvärldens bilbolag. Under 2022 ökade deras vinster rejält medan antalet sålda bilar minskade. Premium smakade väldigt bra. Det fanns inget att oroa sig för – ville man tro! 

Bakgrunden till Kinas satsning på billigare elbilar: Det är där volymerna och därför de stora pengarna finns. Att man inte byggt massvis med bilar med dyr teknik och snabb laddning har berott på att snabbladdning knappt funnits i landet. 

Dålig infrastruktur har alltså bidragit till satsningen på billigare bilar. I väst har vi gjort tvärtom.

Det har betytt att genomsnittspriset på elbilar i Kina har halverats sedan 2015. I Europa har elbilarna i snitt gått upp med 20 procent.

Det har till och med gått så långt i Kina att de billigaste elbilarna är billigare än den billigaste bensinbilen. I Europa är de billigaste elbilarna nästan dubbelt så dyra som den billigaste bensinbilen …

Kinas batteridominans: Att Kina från start siktat på hög volym betydde tidigt att batteritillverkning och kontroll av råvarorna snabbt blev extremt viktigt. I Europa spelade det mindre roll, med de lägre volymerna. Varför bry sig när man säljer få bilar?

Det är därför Kina har närmare 80 procent av världens batteritillverkning.

Konjunkturfällan: Med höga räntor gick nästan luften ur privatköparnas elbilsinköp eftersom pengarna blev dyra och andrahandsvärdena föll brutalt snabbt.

Lösningen: Full fart framåt! Uppvaknandet har varit extremt snabbt. De senaste månaderna har minst sex nya elbilar visats upp i prisklassen runt 20 000–25 000 euro – från europeiska tillverkare. När Tesla snart släpper sin billiga elbil som bland annat ska byggas i Berlin förändras nybilsvärldskartan för alltid. 

Det ska byggas över fyra miljoner Tesla ”Model 2” per år … till att börja med.

Volvos rationaliserade nya EX30 är bara en försmak av vad som är på väg när det gäller pressade priser och förenklade konstruktioner.

Antalet nya batterifabriker i Europa påstås bli 250 under de kommande tio åren. Kapaciteten ska gå från 69 GWh 2022 till 773 2030! 

Det kallar jag acceleration.

Med tanke på att elbilsmarknaden enligt europeiska bilorganisationen ACEA beräknas öka med 40 procent under nästa år kan man befara att kineserna tar över stort. Andelen elbilar väntas stiga från 14 till 20 procent.

Men i år har de kinesiska firmorna runt åtta procent av elbilsmarknaden – det är långt till dominans. 

Med tanke på att den kinesiska bilindustrin ungefär utnyttjar hälften av sin byggkapacitet och trenden går åt samma håll i Europa kan man räkna med den hårdaste konkurrensen någonsin. Jämfört med 2019 beräknas bilförsäljningen i Europa hamna cirka 20 procent lägre under 2024. 

Fler varumärken och massiv överkapacitet, samt höga räntor som ytterligare pressar alla betyder att företag lär slås ut. 

Köplägen: Det står färdigbyggda bilar över hela kontinenten och massvis är på väg hit – som kostar pengar – som måste hitta köpare. Vi kan räkna med rea och bra privatleasingpriser som nu beräknas på dagens ränteläge.

Summering: Den kinesiska accelerationen och pressen ger oss billigare europeiska elbilar, tidigare än väntat. Elektrifieringen kommer på allvar att ta fart om några år. 

Sammanslagningar mellan företag blir vanligare, som Stellantis med Leap Motor och VW med Xpeng.

Den nya tekniken pressar ytterligare på nedåt.

Det kommer att bli bra!

Annons
Annons
Rulla till toppen