I engelska språket är ”astroturfing” något liknande det vi brukar kalla trollfabriker. Ett ämne vi svenskar fram tills nyligen kanske mest kopplat till främmande makt och deras påverkan på svensk opinion.
Astroturfing är när man döljer sponsorerna till ett meddelande eller en organisation, det kan gälla politik, reklam, religion eller PR. Man gör det för att få det att se ut som om det härstammar från en gräsrotsrörelse – en röst från folket. Företag gör detta för att påverka opinionen till deras egen fördel.
Denna krönika kommer att göra dig lite klokare så att du kan tänka ett steg längre när du till exempel ser alla snaskiga rubriker om elbilens förestående död.
Tobaksindustrin gjorde det på 90-talet efter rapporter som varnade för rökning och den passiva rökningens hälsoeffekter vad gäller sjukdomar och foster. Man skapade därför en organisation som fick heta The Advancement of Sound Science Coalition. Man skapade även The National Smokers Alliance. Den senare låtsades vara en entusiastorganisation som älskade rökning och dess fördelar. 94 procent av den gräsrotsrörelsen finansierades av företag som till exempel Philip Morris.
En uppenbart skadlig produkt där målet är att befästa och bibehålla sin marknad. Steget till oljeindustrin är inte speciellt stort. Det är återigen du och dina barn som är offren.
Att företag använder sig av astroturfing är för att de med relativt små insatser kan påverka lagar och politisk opinion, eller för att få skattefördelar och subventioner. 2022 fick den globala oljeindustrin över 7 000 miljarder dollar i direkta och indirekta subventioner. Staten betalar. Du betalar.
Oljeindustrin har i USA sin WSPA som i sin tur samordnar en massa mindre grupper på gräsrotsnivå med smala särintressen. Av någon underlig anledning driver de alla frågor som de stora oljebolagen tjänar pengar på.
Grupper som Californians for Energy Independence och Save Our Jobs är två exempel. Dessa grupper engagerar sig i lagförslag som stödjer oljeindustrins intressen. Ett exempel från 2006 som föreslog att man skulle minska bränsleförbrukningen med 50 procent till 2030 stöddes till 73 procent av befolkningen.
Efter år av lobbying från dessa gräsrotsgrupper som nötte samma fråga och körde drev mot lokala politiker, så slutade det med att politikerna 2015 tog bort det målet. Kaliforniens guvernör menade att den intensiva lobbyn från oljeindustrin hade påverkat dem.
2019 drev ännu en gräsrotsgrupp frågan om att oljeutvinning skulle få ske närmare deras hem och skolor. Man driver även tankesmedjor som driver på i olje- och kolindustrins intressen. Ett exempel är när man körde en reklamkampanj på TV i Texas för att bevara ett gammalt kolkraftverk som skitade ner luften.
Steget är inte långt till Sverige där Svenskt Näringslivs tankesmedja Timbro nyligen blivit anklagad för att verka i oljeindustrins intressen efter donationer på hundratusentals kronor från Exxon. Det har ofta handlat om att påverka i olika typer av klimatlagstiftning som i slutändan beslutas av politikerna.
Det börjar dock bli lite intressant när vår nuvarande statsminister själv jobbade som marknadschef på Timbro 1996 när oljepengarna rullade in.
Varför ta bort incitament för att få folk att köpa elbilar över en natt och istället sänka momsen på snus, om regeringen nu säger att elektrifiering är framtiden? En medveten distraktion.
För två år sedan argumenterade jag för att de skulle ta bort reduktionsplikten, så tro inte att jag och Greta är bästisar. Regeringen gjorde helt rätt där. För mig handlar det om en balansgång under tiden vi ställer om.
Jag gillar dock inte indirekt lobbyism som påverkar politiker. Speciellt inte när det gäller hälsorelaterade frågor där du och jag betalar för att bli sjuka och lurade. Ett tips är att ha oljelobbyn i bakhuvudet nästa gång du läser artiklar eller rubriker kring elektrifieringen.