Tesla Model 3: Räckvidd, teknik och laddning – här är allt om nya "folkelbilen"

Tesla Model 3: Räckvidd, teknik och laddning – här är allt om nya "folkelbilen"

De senaste uppdateringarna är markerade med gul färg.

Ingen elbil är så hajpad som Tesla Model 3. Den här modellen har funnits med i Teslachefen Elon Musks plan sedan länge.

Han skulle först lansera en elbil i liten upplaga (Roadster) för att använda pengarna till andra elbilar (Model S och Model X). Allt som Tesla lärt sig och jobbat upp fram till nu ska sättas på prov i Model 3.

Och det är verkligen ett eldprov. Att lansera en elbil som litet uppstickarföretag är förstås inte enkelt, men både Model S och Model X bleknar faktiskt i jämförelse med vad Tesla ska göra med Model 3. Hela företaget måste skalas upp när allt fler ska köra en Tesla. Serviceverkstäderna är bara ett exempel. Tesla ska skruva upp produktionstakten till en halv miljon bilar årligen vilket är betydligt mer än idag. Här blir också Teslas nya batterifabrik Gigafactory viktig.

Med Model 3 kan Tesla också få fler "vanliga" bilköpare, om uttrycket tillåts: hittills har märket i relativt stor utsträckning köpts av teknikintresserade bilköpare som vill ligga i framkant och som älskar varumärket Tesla och vad Elon Musk står för. Modellerna ligger i ett relativt högt prissegment. Men med Model 3 är tanken att elbilar ska bli mer "mainstream" och populära hos en större kundgrupp i ett prissegment som vanliga bilköpare rör sig i.

Tesla har nu också kört igång produktionen av battericeller i Gigafactory. De nya battericellerna ska ha högre energitäthet än de nuvarande cellerna och ska pressa ned priset på batterier i hela branschen. Det innebär lägre inköpspris för elbilarna. Tesla ska också bygga elmotorer till Model 3 i Gigafactory.

Tesla Model 3 blev helt officiell under sommaren 2017 och den som reserverar en Model 3 idag får förhoppningsvis sin bil levererad om 12 till 18 månader. Tesla har fått in över 500.000 förhandsbokningar, men många har också valt att hoppa av förhandsbokningen.

Tesla Model 3: Fakta

Teslas modeller finns ju i flera olika varianter och det kommer också gälla för Model 3. 

Precis som i Model S och Model X får Model 3 all hårdvara som behövs för att bilen senare ska bli helt självkörande. Bilen får inte de mest avancerade Autopilotfunktionerna som standard – det blir tillval, men hårdvaran finns alltså på plats redan från start. Köparna kan välja till Autopilot vid köpet eller senare. Det är billigare att köpa Autopilotfunktionerna vid bilköpet än senare.

Tesla Model 3 hamnar i ungefär samma storleksklass som BMW 3-serie och Audi A4. Model 3 är fyra centimeter längre och två centimeter lägre än 3-serien, och har sex centimeter längre axelavstånd.

Bakhjulsdrift är standard och enligt Elon Musk ska Model 3 klara halt väglag bra eftersom eldriften ger större möjlighet att styra vridmomentet noggrannare än med en förbränningsmotor. Två fyrhjulsdrivna versioner blev officiella i maj 2018 och började byggas under sommaren.

I en ny jämförelse mellan Model 3 och Model S gör Tesla än en gång klart att den nya modellen kommer få kortare räckvidd och färre funktioner, för att kunna hålla produktionstakten som krävs.

Här är nyheterna som nämns i jämförelsen:

  • Model 3 kommer klara 0–60 mph (0–96 km/h) på 5,6 sekunder.
  • Den blir 29 centimeter kortare än Model S och sex centimeter längre än dagens BMW 3-serie.
  • Bagageutrymmet blir ungefär 400 liter stort enligt den amerikanska mätstandarden, vilket är något mer än i sedanversionen av BMW 3-serie enligt samma norm.
  • Räckvidden blir 50 mil för "Long Range"-versionen med batteripaket på 75 kWh, enligt den amerikanska EPA-körcykeln.

Andra skillnader jämfört med Model S:

  • Model 3 har inte möjlighet till barnstolar i bakluckan, aluminiumkaross, Hepa-luftfilter, glas- eller panoramatak och vissa andra tillval som finns till Model S – åtminstone inte vid produktionsstarten. De kan dyka upp senare.
  • Att ladda vid Supercharger kostar extra efter att ägaren laddat 400 kWh. Tesla uppger att det räcker för 160 mils körning, men den siffran är anpassad för Model S och Model X och dessutom tilltagen i underkant, så det räcker för fler mil i Model 3, som har lägre förbrukning.
  • Model 3 får en enda skärm för både infotainmentsystem och instrument på 15 tum.

Tesla Model 3: Design

Tesla Model 3 följer ungefär samma designspråk som den större Model S, men inredningen blir mer säregen. Den är extremt avskalad med en enda 15-tums pekskärm i liggande format (till skillnad från pekskärmen i de nuvarande modellerna som är stående). Model 3 har alltså inga instrument framför föraren utan bara en mittmonterad infotainmentskärm.

Appen ska göra körningen enklare, med färre fysiska kontroller, men i själva verket skulle den också kunna göra körningen mer invecklad när funktioner som är enkla att sköta i alla andra bilar plötsligt ska göras i pekskärmen i Model 3. Till exempel att justera hastigheten på vindrutetorkarna eller hastigheten för farthållaren.

Glastaket sträcker sig hela vägen från vindrutan och bakåt vilket ska ge en luftigare kupé. Det finns ett bagageutrymme även i fronten eftersom det inte finns någon förbränningsmotor. 

Designen har också en viktig uppgift i elbilar: att sänka luftmotståndet och därmed förlänga räckvidden. Model 3 har ett Cd-värde på 0,23, jämfört med 0,24 för Model S.

Elon Musk har bekräftat att Model 3 inte får någon head up-display, vilket är i linje med vad han tidigare sagt om att Model 3 inte blir "version 2.0" av Teslas bilar. Det blir en enklare version av Model S med färre funktioner för att hålla prisnivån nere.

Tesla Model 3: Låsa upp med mobilen

En intressant detalj med Model 3 är att Tesla vill pensionera den konventionella bilnyckeln. Teslas app för iPhone och Android kan redan idag låsa upp Model X och Model S.

Model 3 kommunicerar via blåtand med mobilen och den kan därför användas för att låsa upp bilen på ett smidigare sätt. Föraren behöver inte låsa upp mobilen och trycka på "Lås upp bilen" (eller ens använda appens widget i mobilen), utan behöver bara närma sig bilen med mobilen i fickan.

Om mobilen inte fungerar får köparen ett nyckelkort som använder NFC-tekniken (Near Field Communication). Föraren sveper kortet över B-stolpen för att låsa upp bilen.

Tesla Model 3: Autopilot

Självklart kommer Model 3 med Teslas Autopilotfunktion. Precis som med Model S och Model X måste kamerorna och sensorerna kalibreras innan funktionen aktiveras och det kan ta ett tag.

Tillvalet "Uppgraderad Autopilot" kostar 5.000 dollar och gör att bilen under vissa förhållanden kan ta över körningen, hålla sig i sin fil, byta fil själv, byta mellan motorvägar, svänga av motorvägen och parkera själv.

Total självkörningsförmåga för ytterligare 3.000 dollar gör att bilen kan ta över körningen helt under vissa förhållanden. Den här funktionen rullas ut senare.

Tesla Model 3 får en ny rattmonterad växelspak som också används för att aktivera Autopilotfunktionen. Det inte finns några klassiska ventilationsutblås utan bara en "glipa" som löper längs bilens interiör och som släpper ut luft.

Tesla Model 3: Utrymmen

Elbilar är vanligtvis bättre paketerade än bilar med förbränningsmotor. Elmotorerna är kompakta och batterierna brukar vara placerade under golvet. Så är det också i Model 3. Enligt Elon Musk ska fem personer få plats bekvämt i Model 3 men hur rymlig den känns får vi återkomma till i ett test. Det blir alltså ingen möjlighet att få plats med fler än fem personer som i Model S och Model X.

Tesla Model 3: Teknik

Vid lanseringen fanns Tesla Model 3 enbart finnas med bakhjulsdrift men fyrhjulsdrift finns nu som tillval.

Model S kommer vara prestandabilen nummer ett i Teslas modellprogram även i fortsättningen, åtminstone vid sidan om nya generationen Tesla Roadster. Eftersom Model 3 får ett mindre batteripaket och blir billigare kommer den inte bli lika snabb som Model S. Tesla har lanserat en prestandaversion av Model 3 och den klarar 0–60 mph (96 km/h) på 3,5 sekunder.

Battericellerna som Tesla Model 3 ska använda är nyutvecklade och har nu börjat tillverkas i Gigafactory i Nevada.

Precis som Model S och Model X får Model 3 uppdateringar via nätet. Den senaste uppdateringen innehåller FM-radio och vägmätare (!).

Tesla Model 3: Laddning och räckvidd

När det gäller räckvidden ska standardversionen av Model 3 klara 35 mil med batteripaketet på 50 kWh, men den modellen börjar inte byggas förrän senare. Den siffran är angiven enligt den amerikanska EPA-körcykeln som är betydligt mer realistisk än den europeiska NEDC-normen. Som jämförelse ska Chevrolet Bolt klara 38 mil enligt EPA-körcykeln.

"Long Range"-versionen av Tesla Model 3 har längre räckvidd och klarar 50 mil enligt samma körcykel.

Till skillnad från den gamla europeiska NEDC-körcykeln är USA-körcykeln ganska verklighetsnära så de här räckviddssiffrorna borde stämma in ganska bra på vilken räckvidd ägarna får i verkligheten. USA:s körcykel är inte alls lika optimistisk som den europeiska och hyllades dessutom som väldigt exakt i en ny utsläppsstudie från ICCT i november.

Den nya körcykeln WLTP är mer verklighetstrogen, men Tesla Model 3 är ännu inte testad enligt den WLTP.

En fördel för Model 3 jämfört med andra elbilar är Teslas nätverk av Supercharger-laddare. Här kan Model 3-ägarna ladda för att åka på långresa.

Tesla garanterar att batterikapaciteten ligger på åtminstone 70 procent efter åtta år. Den här typen av batterigaranti finns inte på Model S och Model X.

I ett nytt räckviddstest klarade Model 3 nästan 100 mil på en laddning, men det testet gjordes i låg fart och på en särskild vägsträcka utan luftkonditionering.

Tesla Model 3: Lansering

Tesla har haft en hel del inkörningsproblem i produktionen av Model 3, men tillverkningen ska nu ha kommit igång med ett helt annat tempo än i början.

De allra första exemplaren lämnades över till några av företagets anställda på ett särskilt event. De köpare som reserverar en bil nu får vänta mellan 12 och 18 månader på leverans. Nordamerika har högsta prioritet med västkusen först, och sedan jobbar sig Tesla österut.

Leveranserna i Europa ska komma igång under första halvåret 2019, lovar Elon Musk.

Tesla byggde 5.000 exemplar av Model 3 under andra kvartalet 2018.

Tesla Model 3: Konkurrenter

När Tesla visade upp Model 3 var Opel Ampera-e en av de viktigaste konkurrenterna. Den kallades för "folkelbil" eftersom den kombinerar lång räckvidd med överkomligt pris. Men efter att Opel köpts upp av Peugeot/Citroën-koncernen har Ampera-e stött på stora problem vid lanseringen – i Norge är försäljningen stoppad och priserna har höjts. Det är oklart om modellen någonsin kommer till Sverige.

Nu har istället Kia och Hyundai seglat upp som viktiga konkurrenter. Redan idag finns Hyundai Ioniq Electric, men den följs av två högintressanta kompaktsuvar med lång räckvidd: Hyundai Kona Electric (47 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln) och Kia e-Niro (som klarar 48,5 mil). Prislapparna lär hamna i ungefär samma klass som för Model 3.

Bland övriga konkurrenter finns BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, Volkswagen e-Golf och kommande Volkswagen ID Neo. Men i viss mån konkurrerar Tesla Model 3 också med andra bilar i samma storleksklass, som inte nödvändigtvis behöver vara eldrivna – till exempel BMW 3-serie. I ett test av amerikanska Motor Trend visade det sig att Model 3 är en riktigt farlig konkurrent till 3-serien och även försäljningssiffrorna tyder på att BMW kommer få det tufft.

Tesla Model 3: Pris

Tesla Model 3 ska kosta 35.000 dollar före miljöbilsrabatter i USA och den dyrare Long Range-modellen kostar 44.000 dollar.

Exakt vad det innebär i svenska kronor går tyvärr inte riktigt att säga och det finns än så länge ingen officiell prisinformation för den svenska marknaden. Om vi tar priset på 35.000 dollar, översätter till svenska kronor och lägger till moms blir det strax över 400.000 kronor (före supermiljöbilspremien). Men de allra flesta köpare lär välja Long Range-modellen och kanske också kryssa i en del rutor i tillvalslistan.

Fullständiga specifikationer för de olika modellerna finns här nedan.

Tesla Model 3: Dragkrok

Många undrar om Tesla Model 3 går att få med dragkrok. Det går inte idag, men förmodligen kommer bilen med dragkrok senare. Dragkrok nämns i instruktionsmanualen.

Tesla Model 3: Specifikationer för modeller med bakhjulsdrift

  Standard Long Range
Pris i USA 35.000 dollar 44.000 dollar
Räckvidd* 354 kilometer 499 kilometer
0–96 km/h 5,6 sekunder 5,1 sekunder
Toppfart 209 km/h 225 km/h
Supercharger 209 km på 30 minuter 270 km på 30 minuter
Vikt 1.610 kilo 1.730 kilo

*) Enligt amerikanska EPA-körcykeln

Tesla Model 3: Specifikationer för modeller med fyrhjulsdrift

  Dual Motor Dual Motor Performance
Pris i USA 49.000 dollar 78.000 dollar
Räckvidd* 499 kilometer 499 kilometer
0–96 km/h 4,5 sekunder 3,5 sekunder

*) Enligt amerikanska EPA-körcykeln

Tesla Model 3: Standardutrustning

  • Infotainmentsystem med 15-tums pekskärm (med FM-/webbradiostreaming, navigation, WiFi- och LTE-uppkoppling, röststyrning, blåtand för samtal och musikstreaming)
  • 2-zons klimatanläggning
  • Textilklädsel
  • Mittkonsol med två USB-uttag
  • Nyckellös start med Teslas app (nyckelkort medföljer)
  • Fällbart baksäte (60/40)
  • Backkamera
  • Automatiskt avbländbar innerbackspegel
  • 12-voltsuttag
  • LED-strålkastare
  • Sju kameror och tolv ultraljudssensorer (för till exempel autobromssystemet)
  • Sex krockkuddar fram och två sidokrockkuddar
  • Latch-fästen för barnstolar i baksätet
  • Elektronisk parkeringsbroms
  • Barnlås
  • Larm
  • Däcktrycksövervakning
  • Nybilsgaranti: 4 år eller 8.000 mil
  • Batterigaranti: 8 år eller 16.000 mil (19.000 mil för Long Range-modellen)

Tesla Model 3: Färger

  • Solid Black (standard)
  • Midnight Silver Metallic (tillval)
  • Deep Blue Metallic (tillval)
  • Silver Metallic (tillval)
  • Pearl White Multi-Coat (tillval)
  • Red Multi-Coat (tillval)

Tesla Model 3: Fälgar

  • 18" Aerofälgar (standard)
  • 19" Sportfälgar (tillval)

Tesla Model 3: Tillval

Premiumpaket
  • Uppgraderade material i interiören med mattlackerad träpanel
  • Två USB-uttag i baksätet
  • Elstolar fram, inställbara i tolv riktningar med profiler för olika förare
  • Premium-ljudsystem med subwoofer
  • Tonade rutor
  • Uppvärmda och automatiskt infällbara och avbländande sidospeglar
  • LED-dimljus
  • Mittkonsol med fack som går att stänga och dockstation för två mobiler
Uppgraderad Autopilot

Tesla Model 3 kan under vissa förhållanden ta över körningen, hålla sig i sin fil, byta fil själv, byta mellan motorvägar, svänga av motorvägen och parkera själv.

Total självkörningsförmåga

Tesla Model 3 kan ta över körningen helt under vissa förhållanden.

Kräver tillvalet Uppgraderad Autopilot.

Tesla Model 3 Dual Motor Performance
  • 20-tumsfälgar
  • Kolfiberspoiler
  • Möjlighet att välja vit interiör (kommer till andra versioner senare)

Tesla Model 3: Provkörningar

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ser fram emot Tesla Model 3.
Ja
865
92
Nej