BMW storsatsar på laddhybrider, bränslecellsbilar och smart motorteknik

Visar upp tre viktiga nyheter – storsatsar på teknik som Tesla och Koenigsegg dissar.

BMW storsatsar på laddhybrider, bränslecellsbilar och smart motorteknik
BMW:s nya forskningsbil baseras på i8 men har lägre luftmotstånd, bland annat tack vare integrerade strålkastare och särskilda fälgar. Om den är snygg eller inte överlåter vi åt er läsare att kommentera, men säkert är att många av idéerna dyker upp på BMW:s produktionsbilar framöver.

BMW ska släppa flera nya laddhybrider de kommande åren, precis som många andra biltillverkare – laddhybrider ger ofta statliga rabatter och de kan dessutom köras på eldrift i några mil. De nya laddhybriderna från BMW går under namnet Power eDrive och ska både sänka förbrukningen, åtminstone på papperet, och öka prestandan.

2-serie som laddhybrid

Efter BMW i8, 330e och X5 xDrive40e kommer nu ytterligare en laddhybrid i form av 2-serie Active Tourer. Än så länge är detta bara en prototyp men gissningsvis sätts den i serieproduktion inom kort.

Under huven finns en trecylindrig bensinmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. På så sätt blir bilen fyrhjulsdriven vid behov, precis som BMW i8 – men där är drivlinan vänd åt andra hållet (elmotorn driver framhjulen och bensinmotorn bakhjulen).

Räckvidden på eldrift är "upp till 3,8 mil" och BMW lovar att accelerationen till 100 km/h ska gå på 6,5 sekunder. Förbrukningen i den officiella körcykeln landar på 2 l/100 km och utsläppen på "under 50 gram" koldioxid per kilometer, men som vi vet är den officiella körcykeln för laddhybrider inte så utmanande.

BMW testkör direkt vatteninsprutning i en 1-serie. Vinsten blir lägre förbrukning, framför allt när föraren kör "aktivt".

Lägre förbrukning – även när du kör hårt

Nästa nyhet från BMW är direkt vatteninsprutning som kan få stor betydelse för att sänka förbrukningen och öka prestandan i förbränningsmotorer framöver. När kylningen blir bättre presterar också motorn bättre, framför allt när bilen körs hårt, enligt BMW.

Den här tekniken kan i vissa fall sänka förbrukningen med så mycket som 20 procent, påstår BMW.

BMW 5-serie GT förses med bränslecellsteknik. BMW ska tillsammans med Toyota utveckla bränslecellsbilar för lansering 2020.

Mystisk i8 som bränslecellsbil

BMW satsar också på bränslecellsbilar. Den här tekniken har tidigare dömts ut av Teslachefen Elon Musk – han kallade bränsleceller för "skitsnack". Enligt honom är bränslecellstekniken farlig och dyr. Även Christian von Koenigsegg har sågat bränslecellstekniken.

Men Toyota storsatsar på bränsleceller med modellen Mirai, och eftersom BMW och Toyota inlett ett samarbete är det naturligt att också BMW utvecklar bränslecellsbilar. Bränslecellen omvandlar vätgas till elektrisk energi och ur avgasröret kommer bara vattenånga men framställningen av vätgas är inte helt koldioxidneutral. Vätgas går dock snabbare att tanka än att ladda ett elbilsbatteri: under fem minuter. Batteriet kan också göras betydligt mindre och därmed lättare än i en elbil. BMW satsar på att serietillverka bränslecellsbilar 2020.

BMW visar upp en bränslecellsbil i form av 5-serie Gran Turismo där elmotorn ger 245 hästkrafter och där räckvidden är "över 50 mil". Dessutom visas en konceptversion av i8 upp, med bränslecellsteknik under skalet och uppdaterad design för att sänka luftmotståndet ytterligare.

Jag tror bränslecellsbilar är framtiden.
Ja
170
141
Nej