Tesla Model 3 – bilder och fakta från eventet

Det var fortfarande torsdag i Kalifornien när Elon Musk äntrade scenen och presenterade nya Tesla Model 3 inför en jublande publik.

Elon Musk berättade att förhandsbeställningarna under första dygnet uppgår till 115.000 bilar. Det går även att beställa sin Tesla Model 3 online, den bokningen öppnade 04:30 under fredagen.

Elon Musk bekräftade att målsättningen var att nå upp till "över 500.000 bilar per år", vilket ju onekligen är en helt annan storlek på produktionen än idag (cirka 80.000–90.000 bilar 2016). Den produktionen ska ske i Fremont-fabriken, som är stor nog för detta.

För att nå en produktionsvolym på 500.000 bilar behövs en motsvarande stor produktion av batterier, vilket ska ske i Teslas "Gigafactory". Elon Musk beskrev fabriken som "världens största byggnad" och mäter man fabriksgolvet är det bara Boeings flygplansfabrik i Seattle, Washington, som ligger på samma nivå. I Teslas Gigafactory ska det produceras lika många litiumbatterier som i resten av världen, sammanlagt.

Presentationen inleddes med att Elon Musk påminde om CO2-nivåernas påverkan på klimatet. De nivåerna måste ned, det var därför Tesla Motors grundades och man började med Roadstern. "Den första riktigt bra elbilen", som Elon Musk beskrev det och den fick stor betydelse inom bilindustrin.

Efter Roadstern kom Model S och suvmodellen Model X, som Elon Musk beskrev som själva "grundplåten" för att kunna utveckla Model 3. Första punkten i utvecklingen var att bestämma sig för att göra Model 3 till en mycket säker bil. Målet är att uppnå maximalt betyg i alla typer av krocktester. Prestanda nämndes också och Elon Musk utlovade en 0–60 mph tid (97 km/h) på under sex sekunder – för "basbilen". Det innebär att det kommer ännu snabbare prestandaversioner.

Räckvidden för Tesla Model 3 angavs av Elon Musk till "minst 215 miles", alltså 344 kilometer. Det är en siffra som man hoppas kunna överträffa i framtiden och vi kan utgå från att det blir flera storlekar på batteripaketet. Gratis laddning på Teslas Supercharger-stationer ska vara standard på Model 3. Autopilot blir också standard i Tesla Model 3, med alla funktioner (inga tillval). Dagens antal på 3.600 Superchargers globalt ska fördubblas till slutet av 2016. Antalet serviceverkstäder ska också fördubblas, i slutet av 2017, jämfört med dagens nivå.

De tre Model 3 som stod på scen är förmodligen tidiga versioner och Elon Musk har tidigare sagt att detta är "del 1" i presentationen av Model 3. När vi närmar oss produktionen i slutet av nästa år har bilen nått sin slutgiltiga form, vilket den alltså inte är i detta tidiga skede.

Inredningen är intressant och första intrycket är att detta måste vara "under utveckling". Extremt avskalat och i stort sett inga synliga knappar, förutom en stor 15-tums pekskärm som sitter monterad utanför instrumentbrädan. Den har formen av en mera konventionell datorskärm som har en bredare bas än höjd, alltså inte stående skärm som i Tesla Model S.

En detalj som man tyvärr inte flyttat över från Model S är en halvkombilucka bak, enligt känt Saab-manér. Öppningen har visserligen gjorts bred i nederkant men luckan har inte gångjärn uppe på taket. Istället finns det en karosskarv en bit upp på C-stolpen och öppningen blir därför väldigt liten (jämfört med Model S). Glastaket sträcker sig ända fram till vindrutan, som även den är högt uppdragen.

Eftersom det inte finns någon skrymmande förbränningsmotor i framdelen av bilen har man kunnat skapa gott om benutrymme för de som sitter både fram och bak. Det finns bagageutrymme både fram och bak i bilen, samma som Model S.

Elon Musk berättade inte så många detaljer i övrigt under den relativt korta presentationen på strax över 20 minuter. Han bekräftade än en gång att priset ska hamna kring 35.000 dollar i USA. Att det skulle innebära en avskalad "budgetbil" avfärdade han och sa att Tesla Model 3 blir en välutrustad bil även i sitt basutförande.

Efter eventet fick deltagarna möjlighet att provåka Tesla Model 3, vilket går att se i videoklippet lite längre ned på sidan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar verkligen designen på nya Tesla Model 3!
Ja
740
230
Nej