Volvo satsar stort på att elektrifiera sina modeller och har satt upp ett tufft mål: man ska sälja en miljon hybrid- och elbilar till år 2025. Målet är att kunna erbjuda minst två hybridversioner av varje modell i sin storleksklass och dessutom lansera den första, renodlade elbilen till 2019. Elbilen byggs sannolikt på nästa generation Volvo XC60.
”Det är ett medvetet ambitiöst mål, vilket kommer att bli en utmaning, men Volvo vill ligga i frontlinjen för skiftet mot elektrifiering,” säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
För att nå sitt mål på denna relativt korta tid har Volvo förberett sig genom att redan från början bygga in hybridtekniken. Som de flesta vet är plattformen för de större bilarna – 60-modeller och 90-modeller – byggd med utrymme för ett batteripaket i torpedtunneln. SPA-plattformen, ”Scalable Product Architecture” har alltså plats för både batteripaket och en elbakaxel, ”eAxle”.
Även bygglådan för de mindre modellerna, CMA-plattformen (”Compact Modular Architecture”) har förberetts för hybridteknik. Volvo ska – ”inom kort” som man uttrycker det – lansera mindre bilar i 40-serien byggda på CMA-plattformen. Första modellen på CMA-grund väntas bli XC40, en suvmodell som blir en ”lillebror” till storsäljaren XC60 (som också skiftar generation inom några år).
Samtliga modeller på CMA-plattformen kommer att finnas i elektrifierade versioner. Volvos långsiktiga, ackumulerade mål är en miljon elektrifierade bilar till år 2025.

