Utredningen om straffskatt för smutsiga bilar får redan kritik

13 debattörer en energimärkning för bilar på samma sätt som för kylskåp. De vill också se mer fokus på bilens utsläpp från tillverkning till skroten – inte bara på vad som kommer ur avgasröret.

Foto: Rasulov/Bigstockphoto

Snart kan svenska bilköpare tvingas betala betydligt högre skatt för en bil som släpper ut mycket koldioxid. På samma sätt får en bil med lägre utsläpp en bonus vid köpet. Det nya förslaget kan träda i kraft 2018.

Men förslaget får redan kritik. 13 personer har skrivit under en debattartikel på SVT Opinion och kräver skärpningar och förtydliganden. Bland dem finns Mattias Goldmann på Fores och Johanna Grant på Gröna Bilister.

Först och främst vill debattörerna ha en energimärkning för nya bilar, enligt skalan A till G, på samma sätt som för exempelvis kylskåp.

"Utan denna förändring får vi inget konsumenttryck", skriver författarna.

En annan viktig punkt är att utredningen enbart har fokuserat på vad som kommer ur avgasröret – inte på hela bilens livscykelperspektiv, det som brukar kallas well-to-wheel:

"EU:s officiella utsläppsvärden enligt förnybarhetsdirektivet bör användas, vilket i dagsläget kan avrundas till att biodrivmedel halverar klimatpåverkan jämfört med fossil bensin och diesel. Utan denna förändring är biogas- och etanolbilar förlorare med systemet."

Artikelförfattarna vill också att bilar med spjutspetsteknik ska premieras ännu mer och att det finns en bättre förutsägbarhet kring vad som ska hända med premierna under de kommande åren.

Missa inga nyheter – gilla oss på Facebook!

Bonus för miljöbilar och straffavgift för törstiga bensinslukare – det tycker jag är rätt väg att gå.
Ja
85
102
Nej