Det är nästan 50 år sedan den här typen av ”monsterbuss” fantiserades fram, men nu kan den äntligen vara på gång att sättas i trafik – i Kina.
Fördelen jämfört med andra bussar är att passagerarna sitter ”en våning upp”. Därmed kan annan trafik passera under bussen. Målet är att 1.400 passagerare (!) ska få plats – utan att bussen egentligen tar upp något gatuutrymme alls.
Bussen tar upp två körfält och kan köras i strax över 60 km/h på en särskilt preparerad väg. Det är inte precis Hyperloop-hastighet, men ändå betydligt bättre än medelfarten i en genomsnittlig kinesisk storstad under rusningstid.
Bilarna som ska passera under får inte vara högre än 2,1 meter. En rolig detalj är att bilisterna under bussen kan avnjuta en blå himmel som simuleras i ”taket”.
Monsterbussen är eldriven och kan ersätta upp till 40 vanliga bussar. Kinesiska myndigheter skulle kunna spara 2.500 ton koldioxidutsläpp per år.
Samtidigt kan de stora bussarna bli billigare än att bygga tunnelbana eftersom det inte finns något behov av att gräva djupa tunnlar. En uträkning visar att monsterbussen kan kosta 15 procent av vad motsvarande tunnelbanebygge skulle kosta.
Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.