Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën

Peugeot och Citroën har sålt elbilar i flera omgångar men är nu frånkörda av konkurrenter som Volkswagen, Renault, Nissan och BMW. Men snart blir det...

Annons
Annons

Peugeot och Citroën har sålt elbilar i flera omgångar men är nu frånkörda av konkurrenter som Volkswagen, Renault, Nissan och BMW. Men snart blir det ändring.

PSA-koncernen, där Peugeot och Citroën ingår, ska lansera flera nya elbilar och laddhybrider.

Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën

Fyra nya elbilar

Elbilarna bygger på en plattform som heter e-CMP och får räckviddssiffror på upp till 45 mil i NEDC-körcykeln – men räckvidden i verkligheten blir som vanligt betydligt kortare. Bilarna har ett 50 kWh-batteri.

PSA ska lansera en elbil 2019 och två år senare ska modellprogrammet utökas till totalt fyra elbilar. De ska kunna snabbladdas med upp till 1,2 mil per minut.

Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën

Laddhybrider med bensinmotor

Laddhybriderna ska lanseras 2019 och bygger på en arkitektur som heter EMP2. Det handlar främst om suvar som får elektrisk bakaxel och en räckvidd på upp till sex mil på eldrift.

PSA lovar dessutom att passagerarna inte behöver betala med sämre utrymmen eller mindre bagageutrymme på grund av batteripaketet. Laddhybriderna får ett 13 kWh-batteri.

Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.

Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën
Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën
Nya detaljer om laddhybriderna och elbilarna från Peugeot och Citroën
Annons
Annons
Rulla till toppen