Faran med laddhybrider: Många av bilägarna laddar aldrig sina bilar

Trådlös laddning och smarta laddstolpar, som Teslas robotarm, kommer göra det enklare att vara elbilist. Men med dagens elbilar blir det till att koppla in...

Annons
Annons

Trådlös laddning och smarta laddstolpar, som Teslas robotarm, kommer göra det enklare att vara elbilist. Men med dagens elbilar blir det till att koppla in en laddsladd.

Det gäller också för laddhybrider, men eftersom elmotorn i laddhybridbilarna kompletteras av en förbränningsmotor som kan driva bilen är det inte helt nödvändigt att faktiskt ladda bilen med ström för att kunna köra vidare.

Om laddhybridföraren ska kunna nå de extremt låga officiella förbrukningssiffrorna gäller det dock att ladda med ström och låta förbränningsmotorn jobba så lite som möjligt.

Många laddhybridförare struntar i sladden

Hela sju av tio bilägare som har en laddhybrid laddar i själva verket aldrig sin bil. Den uppgiften kommer från Alex Gruzen, vd på laddföretaget Witricity, som hänvisar till en intern undersökning som en biltillverkare har gjort. Vilken biltillverkare det gäller vill han inte avslöja för nyhetssajten Vox så vi kan inte bekräfta att den siffran faktiskt sämmer.

Men det finns en del andra bevis för att bilägare som kör en laddhybrid ofta struntar i att ladda sin bil.

En bilägare som har en laddhybrid laddar betydligt mer sällan än motsvarande bilägare som har en elbil, enligt en studie från University of California. Det är kanske inte så konstigt, eftersom en elbil över huvud taget inte går att köra om den inte laddas, men det visar ändå att laddhybridägarna ofta inte utnyttjar möjligheten som faktiskt finns i bilen.

En bilägare som har en laddhybrid är heller inte alls lika benägen att leta upp en laddstolpe på stan eller installera en laddbox hemma i garaget.

Och enligt den här studien från MIT är sannolikheten att en laddhybridförare laddar sin bil bara strax över 50 procent.

Faran med laddhybrider: Många av bilägarna laddar aldrig sina bilar
Foto: Bigstockphoto

Många extra kilon för teknik som aldrig används

Privatköpare som väljer en laddhybrid får ta del av supermiljöbilspremien och för tjänstebilister finns enormt stora ekonomiska fördelar med att välja en laddhybrid. Den officiella förbrukningssiffran kan vara rekordlåg – exempelvis 1,9 l/100 km.

Men bilens miljöprestanda rinner till stor del ut i sanden om ägaren inte laddar sin bil. Visst, förbränningsmotorn kan ladda batteriet en del, men inte alls på samma sätt som en laddkontakt. För att inte tala om att drivmedelskostnaden sjunker ordentligt när föraren kör på el.

När föraren inte laddar sin bil blir den i själva verket en törstig förbränningsbil som ska släpa runt på avancerad teknik som inte används.

Du som bor i lägenhet kan läsa här om vilka möjligheter du har att installera laddplats. Du som bor i villa kan läsa motsvarande tips här.

Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.

Annons
Annons
Rulla till toppen