Hårdare utsläppskrav och generösa elbilsrabatter på upp till 125.000 kronor gör att fler vill haka på elbilståget i Kina – både bilköpare och biltillverkare.
Elsportbilen som visades upp på bilsalongen i Peking heter Qiantu K50 och är en roadster med kolfiberkaross och aluminiumram.
Bästa nyheten verkar vara priset som ska hamna på omkring 860.000 kronor, vilket är en halv miljon kronor billigare än för sporthybriden BMW i8. Den finns dock enbart som coupé än så länge.
Qiantu K50 har två elmotorer – en för varje hjulaxel– och ska fixa 0–100 km/h på 4,6 sekunder. Systemeffekten blir 408 hästkrafter och 650 Nm. Bilen har ett 41 kWh-batteri som ska ge en räckvidd på omkring 30 mil. Tjänstevikten ligger på 1.685 kilo.
”Vi lär oss av både Tesla och andra elbilstillverkare”, säger Lu Qun, styrelseordförande i Beijing CH-Auto Technology som startat Qiantu Motor.
Företaget bygger en egen fabrik i Kina för 2,5 miljarder kronor. Den ska bygga 50.000 bilar årligen, men inte bara Qiantu-bilar – fabriken ska användas även för andra bilmärken.