Mercedes GLC F-Cell är en bränslecellsbil som går att ladda

Mercedes GLC F-Cell är en bränslecellsbil som går att ladda

Tidigare under våren ryktades det om att Mercedes skulle visa upp en ny bränslecellsversion av suven GLC – och nu är den officiell, åtminstone i prototypform.

Det kan alltså hända att vissa detaljer ändras innan Mercedes GLC F-Cell börjar säljas 2017 men mycket av tekniken verkar vara spikad.

Mercedes GLC F-Cell blir i princip en laddhybrid, men istället för att elmotorn kompletteras av en bensin- eller dieselmotor har bilen en bränslecell. Bilen kan laddas i ett vägguttag men när strömmen tar slut går bilen på vätgas.

Enligt Mercedes ska bilen klara drygt tre mil på eldrift. Därefter tar bränslecellen – som har utvecklats tillsammans med Ford – vid. Den är placerad under motorhuven och kraften skickas till bakhjulen oavsett vilket system som driver bilen för tillfället.

Vätgastekniken har sina nackdelar precis som elbilar och det pågår en högljudd debatt om vilket som är bäst. Mercedes framhåller att GLC F-Cell får en total räckvidd på 50 mil och att bilen kan tankas med vätgas på tre minuter vilket är betydligt snabbare än det tar att ladda en elbil.

Mercedes blir inte ensamma om vätgastekniken: Hyundai ska lansera en ny modell och Toyota har storsatsat på utmanaren Mirai.

Missa inga nyheter om framtidens bilar – gilla Recharge på Facebook!