4 viktiga nyheter om elbilar och hybrider från Mercedes TecDays

Mercedes har visat upp flera viktiga nyheter om framtidens "gröna" modeller på ett event som kallas Mercedes TecDay. Här är de viktigaste punkterna.

65 miljarder

Hela Daimlerkoncernen satsar 65 miljarder kronor på "grön teknologi" under de kommande två åren. Det är ungefär hälften av vad Daimler totalt ska spendera på forskning och utveckling.

Och Thomas Weber, som sitter i styrelsen för Daimler och ansvarar för forskning och utveckling för Mercedes personbilar, slår på stora trumman:

"Det finns faktiskt ingen annan biltillverkare som erbjuder ett jämförbart utbud av elbilar och andra lösningar för eldriven mobilitet. Spektrat sträcker sig från citybilen Smart och attraktiva Mercedesbilar till bussar och lastbilar. Vi kommer elektrifiera Mercedes personbilar steg för steg", säger han.

Mercedes S-klass får ett lyft

Tack vare "framsteg när det gäller litiumjonbatteritekniken" får laddhybridversionen av den uppdaterade S-klassen en räckvidd på mer än fem mil.

Den uppdaterade S-klassen får också trådlös, induktiv laddning som tillval. På så sätt blir det lättare att köra laddhybrid: föraren behöver inte koppla in laddsladden hemma på parkeringsplatsen eller i garaget.

Förbränningsmotorerna får mycket ny teknik

Mercedes ska införa 48-voltssystem i flera modeller steg för steg. Det ger fyra gånger så mycket kraft som det tidigare 12-voltssystemet och ska sänka förbrukningen. Bilar med 48-voltssystem kan nämligen utrustas med avancerade hybridlösningar som kräver mer kraft.

Bensinmotorerna får dessutom partikelfilter med start 2017. Partikelfilter finns sedan många år på dieselbilar.

Äntligen snabbladdning

En av de största nackdelarna med Mercedes B-klass Electric Drive är att den inte går att snabbladda. Men de kommande elbilarna från Mercedes får "gradvis" tillgång till CCS-systemet från och med 2018.

Jag tycker Mercedes gör rätt som satsar på många olika tekniker, inte bara eldrift.
Ja
177
17
Nej