Glöm ”gamla” 4g-nätet – därför siktar biltillverkarna på snabbare internet

Det är trångt i mobilnätet, och det hämmar utrullningen av uppkopplade elbilar. Men snart kommer en lösning på det problemet. Hastigheten i femte generationens mobilnät...

Annons
Annons

Det är trångt i mobilnätet, och det hämmar utrullningen av uppkopplade elbilar. Men snart kommer en lösning på det problemet.

Hastigheten i femte generationens mobilnät är ordentligt mycket högre än i fjärde generationens mobilnät. Därför är det inte så konstigt att dagens 3g- och 4g-nät tids nog ska fasas ut till förmån för det nya 5g-nätet.

Men det är inte bara hastigheten som blir bättre i 5g-nätet. Faktum är att hastigheten nästan är det minst intressanta med 5g-nätet. Det går relativt snabbt att surfa med bra 4g-täckning redan idag.

Den största fördelen med 5g-nätet är istället att det blir möjligt att koppla upp betydligt fler prylar – som bilar – till nätet. Detta kallas sakernas internet och innebär att exempelvis dörrlås, löparklockor, hundhalsband, övervakningskameror och annat kommer få plats på internet. Analytikerfirman Gartner förutspår att antalet uppkopplade prylar kommer öka från fem miljarder 2015 till 25 miljarder 2020.

Extremt viktigt i självkörande bilar

När det gäller bilar kommer 5g-nätet innebära att många prylar vid sidan om själva bilen också kan kopplas upp mot nätet och på så sätt kommunicera med trafikcentralen eller bilen, till exempel med köinformation, lediga parkeringsplatser eller höga utsläppsnivåer.

Förutom högre hastighet – alltså mer data per sekund – har 5g-nätet en annan stor fördel: snabbare responstid, alltså kortare tid innan de första databitarna dyker upp. Svarstiden i 5g-nätet kan bli en millisekund, mot uppemot 25 millisekunder i 4g-nätet. Det finns framför allt två tillfällen när det blir extra viktigt.

• Virtuell verklighet, när vägbeskrivningen och andra intressepunkter som restauranger och bensinmackar projiceras direkt i rutan.

• Självkörande bilar, när varje millisekund räknas för att kunna rädda liv.

Dessutom ska 5g-nätet vara mindre energislukande. Det ger bättre batteritid.

Glöm

Minskar olycksrisken – men det dröjer

Problemet med 5g-nätet är att operatörerna kommer behöva lägga en del pengar på att bygga ut nätet. 5g-nätet använder en annan frekvens för att skicka ut signalerna, en frekvens som förkortar räckvidden och därmed täckningen, och därför behövs vissa tekniker för att förlänga räckvidden.

Ett exempel är att en uppkopplad bil som kan kommunicera med en uppkopplad cykel. På så sätt kan bilen bromsa för den utfarande cykeln i tid för att undvika en krasch – både bilen och cykeln kan kommunicera med varandra i realtid.

Det dröjer innan 5g-nätet är utbyggt och många biltillverkare har inte ens byggt in 4g-uppkoppling i bilarna. Målet är att 5g-nätet ska byggas ut ordentligt 2020. Två år tidigare, 2018, ska Telia Sonera köra igång ett stort 5g-försök i Stockholm.

Glöm

”Wifi ger skakig uppkoppling”

BMW är en av biltillverkarna som snart kopplar upp bilarna mot 5g-nätet.

”Det spelar stor roll i uppkopplade bilar”, säger Cristoph Grote, BMW:s chef för forskning, nya teknologier och innovation, till Automotive News.

”Många pratar om sakernas internet men en av de mer oroande sakerna är att om du kopplar upp allt mot wifi-nätet blir det en ganska skakig uppkoppling och det blir jobbigt att bibehålla den. Men 5g-nätet, med en mer centraliserad infrastruktur, gör att uppkopplingen mot prylarna bibehålls.”

Glöm
Ericsson är tidigt ute med 5g-nätet och har ett testnät uppe i Kista norr om Stockholm. Det har bland annat använts för en självkörande elbuss. Foto: Ericsson

Illustrationer: Bigstockphoto

Annons
Annons
Rulla till toppen