Alla märken i VW-koncernen får eldrift: ”Från liten till stor”

Det är stora förändringar på gång hos Volkswagen. Vi har skrivit om hur Dieselgate gör att jättekoncernen storsatsar med 30 nya elbilar. Men det är...

Annons
Annons

Det är stora förändringar på gång hos Volkswagen. Vi har skrivit om hur Dieselgate gör att jättekoncernen storsatsar med 30 nya elbilar.

Men det är flera större förändringar på gång. En av dem är att koncernchefen Matthias Müller vill lägga hälften av resurserna på att utveckla nya bilar, och hälften på att bygga ut nya mobilitetstjänster. Det kan till exempel handla om bildelning – Volkswagen vill vara en del av resan oavsett om det är en privatbil eller en delad poolbil.

Därför krävs en ordentlig omstrukturering även i toppen.

”Bland våra högsta chefer är medelåldern mellan 45 och 55 år. Men det är inte målgruppen för våra kommande mobilitetstjänster. De är mycket yngre och har vuxit upp på ett annat sätt”, säger Matthias Müller i en intervju med tyska auto motor und sport, och antyder att det kan bli stora förändringar.

Volkswagenchefen talar inte längre så mycket i termer av antal sålda bilar – koncernen verkar i princip ha gett upp kampen om att bli störst i världen. Däremot står det klart att VW vill bli störst och bäst på mobilitet, alltså transport mellan A och B, oavsett transportmedel.

När det gäller de nya elbilarna går Volkswagen i storleksordning, med Volkswagenmärket först. Men ”alla ska med” på elbilståget.

”Det här sträcker sig över hela produktportföljen, från liten till stor. Vi pratar inte bara om Volkswagenmärket utan om alla andra märken, även Bugatti. Kanske har en kommande Bugattimodell ingen 16-cylindrig motor längre utan en elmotor?”

Annons
Annons
Rulla till toppen