Tung kritik mot Teslas Autopilot: "Kunderna ska inte vara försökskaniner"

Tung kritik mot Teslas Autopilot: "Kunderna ska inte vara försökskaniner"
I korthet

• Teslas Autopilot får tung kritik av amerikanska Consumer Reports.

• Rådet till Tesla är att systemet ska stängas av tills Tesla kan skicka ut en uppdatering som kräver att föraren har händerna på ratten.

• "Konsumenter ska aldrig bli försökskaniner för biltillverkarnas betaprogram."

Tesla har fått mycket kritik för autopilotfunktionen efter dödsolyckan. Men olyckan har inte hindrat en del Teslaägare från att publicera filmer på hur de spelar kort eller sover medan bilen kör.

Nu riktas mycket hård kritik mot Tesla från amerikanska Consumer Reports. De har tidigare hyllat Tesla Model S i test, men tog senare tillbaka rekommendationsstämpeln för bilen.

Inte bara funktionen som är problemet

Det är inte bara funktionen i sig som Consumer Reports kritiserar, utan också själva termen autopilot. Det kan ha fått bilägarna att tro att bilen faktiskt kör helt själv, utan hjälp från föraren – trots att Tesla på flera ställen varnat om att föraren måste vara aktiv.

"Våra experter tror att de här två budskapen – att bilen kan köra själv, men att du kanske behöver ta över körningen med väldigt kort förvarning – kan skapa förvirring hos föraren", skriver Consumer Reports.

"Genom att marknadsföra funktionen Autopilot ger Tesla sina kunder en falsk känsla av trygghet. På lång sikt kan avancerade säkerhetsfunktioner i bilarna göra vägarna säkrare. Men idag är vi djupt oroade att kunderna går på alla löften om oprövad teknik", säger Laura MacCleery på Consumer Reports.

Rådet: Stäng av funktionen – nu

Hennes råd till Tesla är enkelt:

"Tesla borde avaktivera den automatiska styrningen i bilarna tills företaget har uppdaterad funktionen så att den vet att föraren har händerna på ratten."

Hon tycker inte att bilköpare ska bli "försökskaniner" för biltillverkarnas betaprogram.

Tesla jobbar just nu på version 2.0 av Autopilot.

Uppdatering 15.30: Tesla har svarat på kritiken från Consumer Reports:

"Tesla introducerar hela tiden förbättringar, som testats i miljontals kilometer, för att säkerställa att förarna som använder Autopilot förblir säkrare än de förare som inte använder assistansen. Vi kommer fortsätta utveckla, validera och släppa de här förbättringarna. Även om vi uppskattar välmenande råd från individuella personer eller grupper, tar vi beslut grundade på data från verkligheten, inte på medias spekulationer."

Jag tycker Tesla borde kräva att föraren har händerna på ratten.
Ja
123
31
Nej