Mercedes förarlösa buss ska göra din jobbpendling lite roligare

Mercedes förarlösa buss ska göra din jobbpendling lite roligare

Att åka i buss har kanske hamnat lite i skymundan när häftiga transportsätt som hyperloop presenterats. Men kanske kan Mercedes göra bussåkandet coolt igen?

Mercedes visar upp en autonom buss med futuristisk design som inte alls ligger särskilt långt bort i framtiden. Tekniken heter CityPilot.

Mercedes Future Bus ska kunna köra själv, först och främst på så kallade BRT-sträckor. Det står för Bus Rapid Transit och innebär en busslinje som snabbt ska skjutsa många resande med färre hållplatser och högre effektivitet än på en vanlig busslinje. Biljetter köps innan passagerarna kliver på bussen, och i trafiken får bussen en egen fil och förtur vid rödljusen.

Bussen har tio kameror som håller koll på omgivningen och en långdistansradar som "ser" 200 meter framåt. Bussen kan inte bara gasa, bromsa och styra, utan också...
• undvika fotgängare och hinder som stillastående bilar,
• stanna vid rödljus och kommunicera med dem för att få förtur i korsningar
• samt släppa på och av passagerare vid hållplatsen.

En autonom buss kör med mycket bättre framförhållning än en mänsklig förare, enligt Mercedes. Det innebär att resan blir lugnare och inte så ryckig. Bussen kan köra själv i upp till 70 km/h, men den har fortfarande en mänsklig förare på plats som håller koll på allt. Som systemet fungerar nu måste föraren ta över när det finns mötande trafik.

De två ljusstrecken i fronten lyser vita när föraren kör, och blå när bussen kör själv.

Bussen har en mycket detaljerad karta, ned på centimeternivå, över vägarna längs den aktuella rutten. Den kan köra själv med en precision på åtta centimeter – även i tunnlar.

Insidan ska bjuda på en "loungig" atmosfär och Mercedes beskriver den som en riktig "passagerardröm". Den är indelad i tre sektioner baserade på hur länge passagerarna ska befinna sig på bussen. I just den här bussen verkar interiören inte vara så utrymmeseffektiv men det kommer säkert ändras när bussen sätts i produktion.

Mercedes Future Bus ska testköras mellan Schipol-flygplatsen och Haarlem i Nederländerna, en sträcka på två mil enkel resa. "Det är en riktig utmaning för bussen eftersom sträckan har flera kurvor, tunnelpassager och korsningar med trafikljus", enligt Mercedes.

Gillade du den här artikeln? Få nyheterna från Recharge direkt till din inbox!

Jag åker gärna med en självkörande buss!
Ja
7
1
Nej