Mercedes Urban eTruck är en helt eldriven lastbil som ska göra städerna renare och tystare

Mercedes Urban eTruck är en helt eldriven lastbil som ska göra städerna renare och tystare

Bara några dagar efter att Teslachefen Elon Musk gått ut och sagt att han vill bygga en helt eldriven tung lastbil visar Mercedes upp en utmanare med namnet Urban eTruck. Den kan börja säljas inom fem år.

Mercedes Urban eTruck ska klara 20 mil på en laddning och kan lasta 26 ton. Lastbilen ska alltså inte köras i fjärrtrafik utan användas för kortare leveransuppdrag i stadstrafik.

Lastbilen har en eldriven bakaxel med elmotorer monterade ute vid hjulen, och den har tre moduler med litiumjonbatterier på totalt 212 kWh. Mercedes Urban eTruck väger 1,7 ton mer än en lastbil med förbränningsmotor, men enligt Mercedes funderar EU-kommissionen nu på att höja den tillåtna maxvikten för lastbilar med alternativa drivlinor för att kompensera viktökningen.

"Fram tills nu fanns det extremt få lastbilar med elektriska drivlinor. Men med tydliga fördelar när det gäller kostnader, prestanda och laddtider ser vi en förändring steg för steg", säger Wolfgang Bernhard, chef för Daimlers lastbilsdivision.

En eldriven lastbil innebär inte bara att de lokala utsläppen minskas – många storstäder har enorma problem med luftutsläpp, till stor del orsakade av dieselbilar – utan också att ljudnivån för stadstrafiken kan sänkas. Vissa stadsdelar kan i framtiden förbjuda fordon som drivs av fossilmotorer helt och då blir en eldriven lastbil viktig för att kunna leverera varor.


Läs också om den svenska teststräckan där hybridlastbilar kan laddas via en tråd i luften. Mercedes har också visat upp en självkörande buss, men den är inte eldriven.

Ellastbilar är en bra idé!
Ja
42
5
Nej