Äntligen lite trevliga nyheter för Volkswagen!

Konceptbussen BUDD-e prisad tillsammans med Buicks kupéchock och Hyundais Ioniq.

Annons
Annons

Det har inte varit lätt att heta Volkswagen det senaste halvåret.

Men på pryl- och teknikmässan CES i vintras visade de BUDD-e, en eldriven minibuss med fyrhjulsdrift som ska tvätta bort dieselsmutsen.

Budd-e bygger på koncernens elbilsplattform MEB, som också bildar grund för Porsche Mission E-koncept och Audis crossover E-tron Quattro. Tack vare dubbla elmotorer fixar den 0-100 på 6,9 sekunder. Bilen ska ha en körsträcka upp till 375 kilometer. Det finns en mängd andra fiffiga lösningar som du kan läsa om i vår första artikel om Budd-e, bland annat har den smart home- och smart car-teknologi inbyggd.

Och det är just denna helhetslösning som löser många praktiska och mobila behov som gör att Budd-e nu prisats som ”2016 Concept Truck of the Year” i samband med den årliga konceptfordons-galan. Den besegrade utmanarna Nissan Titan Warrior, Kia Telluride och Lincoln Navigator.

Men Volkswagen var inte ensamma vinnare vid galan, dit 30 olika konceptbilar hade nominerats.

Äntligen lite trevliga nyheter för Volkswagen!
Hyundai Ioniq ska utmana Toyota Prius, med hjälp av mer konventionell design. Konceptet finns i tre smaker: Hybrid, Electric och Plug-in.

I klassen Production Preview Vehicle, som prisar koncept där beslut om tillverkningen tagits, segrade Hyundai Ioniq.

Klassen Concept Car vanns av Buick Avista, en bil som är ett djärvt avsteg från Buicks normalt försiktiga formgivning. Det sägs att konceptet även överraskat folket hos Chevrolet, som inte är alldeles överlyckliga att deras Camaro verkar få konkurrens inom familjen.

Avista är en sportig 2+2-kupé med Grand Tourer-ambitioner och med plattform från just Chevrolet Camaro och utrustad med dubbelturbo-V6 på 400 hk. Juryn prisade den ”innovativa formgivningen och den futuristiska interiören”.

Buick-konceptet tog också hem totalpriset Most Significant Concept Vehicle.

Äntligen lite trevliga nyheter för Volkswagen!
GM:s vicepresident för global design, Michael Simcoe, gläds åt dubbla priser för Buicks Avista-koncept.
Äntligen lite trevliga nyheter för Volkswagen!
Framför allt var det interiören i Avista, som bedömdes som ”innovativ”, som föll juryn i smaken.
Annons
Annons
Rulla till toppen