Ford storsatsar förarlöst – och ger Tesla en känga

Förarlösa taxibilar är det som Ford tänker satsa på och 2021 ska dessa vara ute på marknaden. Genom att fördubbla sin eget forskningsteam och satsa...

Annons
Annons

Förarlösa taxibilar är det som Ford tänker satsa på och 2021 ska dessa vara ute på marknaden. Genom att fördubbla sin eget forskningsteam och satsa på partnerskap med teknikföretag ska Ford ta ledartröjan – är det tänkt. Men viktiga pusselbitar saknas, som exempelvis ett samarbete med ett samåkningsföretag.

Den stora omställning som Ford Motor Company är på väg att genomföra med autonoma och förarlösa bilar blir lika viktiga som när löpande bandet infördes för hundra år sedan, berättar koncernchefen Mark Fields:

”Ford ska massproducera helt självkörande fordon inom fem år,” säger Fields. ”De ska vara utan ratt, utan pedaler och någon förare behövs alltså inte. Vi ska tillverka autonoma bilar som förbättrar säkerheten och livskvaliteten för miljontals människor, inte bara de som har råd med lyxbilar.”

Mark Fields namngav inte Tesla Motors men det är uppenbart vilket företag han pekade finger mot. Google, Apple och Tesla har nått väldigt långt med sina självkörande bilar (och de två förstnämnda har enorma resurser att satsa) men de saknar alla det som Ford är experter på: massproduktion. Teslas problem med att öka på produktionen och hålla kvalitetsnivån visar att massproduktion inte är något man lär sig på en snabbkurs.

Ford har forskat inom området autonoma bilar i tio år och tänker inte lansera något halvfärdigt. Målet är att de första modellerna uppfyller Level 4, det vill säga är helt självkörande utan inblandning eller övervakning av förarna. Men självkörande bilar blir dyra och därför siktar man först in sig på förarlösa fordon som kan ersätta taxibilar, där går det att räkna hem merkostnaden då åkeriet slipper personalkostnaderna.

Under det här året, 2016, ska Ford utöka sin flotta av testbilar till 30 fordon. Man använder sig av Ford Fusion (Mondeo) Hybrid och kör dessa i Kalifornien, Arizona och hemmavid i Michigan. De följande åren ska testflottan tredubblas.

I Fords satsning på autonoma bilar ingår dels en stor expansion i utvecklingscentret i Palo Alto i Silicon Valley. Två nya byggnader ska byggas för att bilda ett helt eget campus och innan 2017 är slut ska centret ha gått från dagens 130 anställda till 300.

Ford investerar också i utvecklaren av LiDAR-sensorer, Velodyne, maskininlärningsföretaget SAIPS och 3D-avläsningsföretaget Civil Maps, och har ett exklusivt licensavtal med neuroforskaren Sheila Nirenberg och hennes företag Nirenberg Neuroscience LLC.

Något samarbetsavtal med ett företag liknande Uber har Ford dock inte etablerat ännu, på liknande sätt som flera andra bilföretag gjort.

Ford storsatsar förarlöst – och ger Tesla en känga
Förarlösa ”taxibilar” skulle kunna förbättra mobiliteten för väldigt många människor, anser Fords företagsledning. Inom fem år ska vi se de första, helt förarlösa Level 5-bilarna på gatorna.
Annons
Annons
Rulla till toppen