Chockförlust för Uber

Taxi- och samåkningstjänsten Uber fortsätter att blöda. Under första halvåret 2016 skrivs förlusten till minst 1,27 miljarder dollar – strax över 10 miljarder kronor. 520...

Annons
Annons

Taxi- och samåkningstjänsten Uber fortsätter att blöda.

Under första halvåret 2016 skrivs förlusten till minst 1,27 miljarder dollar – strax över 10 miljarder kronor.

520 miljoner dollar minus under första kvartalet steg till 750 miljoner under andra kvartalet.

”Subventioner till Ubers förare är den huvudsakliga förklaringen till de enorma förlusterna”. Det säger företagets ekonomichef Gautam Gupta till investerare och aktieägare, enligt Bloomberg.

Enbart i Kina har man satsat över 1 miljard dollar på kraftiga subventioner till förare i landet. Uber har också varit involverade i ett tufft priskrig med konkurrenten Lyft.

”Du hittar inte många teknologiföretag som lyckats förlora så mycket pengar så fort”, säger Aswath Damodaran, affärsprofessor på New York University. Han har länge varit skeptisk till värderingen av företaget Uber, en värdering som just nu ligger på enorma 69 miljarder dollar.

Uber har, sedan starten för sju år sedan, förlorat minst fyra miljarder dollar. Som en jämförelse förlorade amazon.com 1,4 miljarder dollar under sin uppbyggnadsfas (år 2000).

Bokningar av Ubers bilar steg rejält under andra kvartalet – från 3,8 miljarder till över 5 miljarder dollar. Nettointäkten steg med 18 procent under andra kvartalet. I USA, där företaget har 85 procent av marknaden, levererade Uber 62 miljoner körningar enbart i juli månad.

”Det är inte unikt att företag förlorar stora pengar medan de försöker bygga marknad och vinna marknadsandelar. Den verkliga utmaningen är att bli lönsamma”, säger Joe Grundfest, professor i affärsjuridik vid Stanford University.

Annons
Annons
Rulla till toppen