Bildesignern om mest intressanta elbilen: ”De har tagit ett jättekliv”

Det är förstås inte oviktigt om en bil är ful eller snygg, men bildesign är mycket mer än så. Bildesign är en kompromiss mellan bästa...

Annons
Annons
Bildesignern om mest intressanta elbilen:

Det är förstås inte oviktigt om en bil är ful eller snygg, men bildesign är mycket mer än så. Bildesign är en kompromiss mellan bästa möjliga tekniska paketering, ekonomiska ramar, ergonomi, estetik – alltså bilens utseende – och nyskapande, eller teknisk innovation. Det säger Johan Wejedal, som är konsultande bildesigner och som har designat flera elbilar för små startupbolag.

”Många tror att det bara handlar om estetik, att det ska se bra ut, men det handlar i lika hög grad om att det ska vara tekniskt och ekonomiskt genomförbart, med ergonomisk användarvänlighet.”

• Om vi pratar elbilar – vilken elbil skulle du säga är mest intressant designmässigt just nu?

”För min del är det BMW i3. De har tagit ett helhetsgrepp på elbilar och utvecklat den från grunden, så det blir något helt nytt. De behöver inte kompromissa bort utrymmen som är tänkt för växellådan, till exempel.”

• Men kan du ändå förstå att vissa köpare väljer en elbil som inte ser lika nyskapande och extrem ut, som Volkswagen E-Golf?

”Jo, det kan jag i och för sig förstå. När det gäller bildesign är de allra flesta bilköpare väldigt försiktiga. De vill ofta ha mer av det de haft tidigare.”

• Tror du att de elbilar som utvecklas just nu kommer bli åt ”i3-hållet”, alltså kontroversiella och extrema, eller mer konventionella, som E-Golf?

”Jag tror det blir en övergångsperiod. Jämför med när hästkärrorna blev bilar – de fortsatte se ut som hästkärror och kallades till och med ’horseless carriage’ ett tag och det fanns exempel där de satte fast ett fejkat hästhuvud i fronten för att man skulle känna igen sig. Men gradvis övergick bilen till att bli en egen ’organism’. I och med att elbilar inte behöver all teknik som finns i en fossilbil tror jag att det mer och mer blir något eget. Man kan optimera designen mer för drivlinan. Tänk på smarta mobiler: det är ju ingen som vill ha snurrplatta på den. Nu har de blivit något helt annat än en telefon. Så blir det också för elbilar, men det kanske kommer ta längre tid. Bilar har funnits så länge så folk har en mental bild av hur en bil ska se ut.”

• Hur lång tid skulle det kunna ta?

”10–15 år gissar jag på.”

Bildesignern om mest intressanta elbilen:

• Vilka av de stora biltillverkarna tycker du ligger längst fram när det gäller elbilar?

”BMW har tagit ett jättekliv. Volkswagen och Mercedes verkar också hänga med och vill testa djärvare former. Volvo tror jag är mer försiktiga, åtminstone av de intryck jag fått. De vill vara nyskapande inom säkerhet och skandinavisk lyx, men inte inom avancerad avantgardistisk design. De ska ha ’god’ design men inte ligga i absolut framkant. De satsar på en mer klassisk formgivning. Det kanske beror på någon slags svensk försiktighetsprincip.”

• Att designa en elbil – hur skiljer det sig från att designa en fossilbil?

”Eftersom motorn och drivlinan inte behövs på samma sätt är det helt andra spelregler som gäller. Man kan utnyttja hela plattformen till mer kupéutrymme. Samtidigt måste man hitta på ett helt nytt uttryck för just elbilar. I vissa fall kan man förminska eller helt ta bort grillen, men då måste man hitta på ett annat ’ansikte’ för bilen så den inte ser helt naken ut. Det känns fel att sätta en grill på en bil som inte behöver en grill men något måste man ändå ha där, så den känns personlig i fronten. Tesla har till exempel dragit ned grillstorleken. Och kinesiska LeEco har en oval ljusslinga i fronten istället.”

”En bakhjulsdriven bensinbil har en viss balans mot bakhjulen. En elbil kanske inte behöver ha en så lång motorhuv. Det är en stor utmaning att få till, så bilen fortfarande ser spännande ut.”

• Förutom grillen, finns det andra detaljer som kommer försvinna på elbilar jämfört med en bensinbil?

”Avgasröret förstås. Men annars kan designen användas för att maximera aerodynamiken, vilket ger längre räckvidd. Bilarna får mer aerodynamiska hjälpmedel som sidokjolar och att karossen löper över bakhjulen (så kallade fender skirts). Det skulle kunna komma tillbaka.”

• BMW i3 har ju stora men väldigt smala hjul för att minska rullmotståndet. Skulle det kunna bli en trend?

”Ja, det tycker jag verkar troligt. Om du tänker dig en i3 med 17- eller 18-tumsfälgar skulle det se väldigt klumpigt ut.”

• Du har ju arbetat med elbilsdesign i små startupbolag. Hur tror du det skiljer sig från att jobba med design i ett enormt bilföretag?

”Det är väldigt mycket mer intern politik med mycket mer konkurrens mellan olika avdelningar på ett stort företag. Jag har inte jobbat som designer på ett stort bilföretag men jag har jobbat som 3D-modellör på Opel. Det kan finnas mycket rivalitet mellan tekniker, ekonomer och designteam. Alla vill att deras område ska vara viktigast.”

• Skulle du säga att det gynnar bildesignen i slutändan?

”Det får man väl hoppas… Ibland kunde det kännas som att folk tyckte att designteamet ville för mycket. Att det skulle bli för dyrt och för tekniskt krävande med vissa lösningar.”

Bildesignern om mest intressanta elbilen:

• Toyota Prius är ett bra exempel på en bil med miljöstämpel som många auto motor & sport-läsare tycker är ful. En del tycker att nya Prius ser ut som att den är designad av olika designteam som inte pratat med varandra. Skulle det kunna stämma?

”De har ju väldigt många produkter på gång samtidigt. Jag kan tänka mig att det blir lite snabba jobb ibland, men jag vet inte. Eller så ville de göra tydligt att det är en japansk design, och få den att se ut som något i mangastil.”

• I dagens bilvärld vill alla ha suvar. Kommer du få designa något annat än suvar de kommande åren?

”Jag hoppas ju det… Till slut kommer nog ett bakslag. Någon gång kommer det, men precis när man sitter mitt i trenden är det svårt att se det. De som växer upp i baksätet på en suv nu kanske tänker att de inte vill ha en sådan när de själva växer upp.”

• Hur skiljer det sig att designa en suv jämfört med en ”vanlig” bil?

”Det blir mest fokus på attityd och att den ska se robust ut. Många jag provsuttit har inte haft bättre innerutrymmen än vanliga bilar men det blir mer påbyggnad utanpå. Jag som är funktionalist tycker det är helt vansinnigt.”

Annons
Annons
Rulla till toppen