Snart kan alla som åker buss 23 från flygplatsen in till Genève göra det i en elbuss. Och under skalet finns intressant teknik från ABB för att snabbladda bussen.
Enligt ABB är det här världens snabbaste så kallade ”flash charging”-stationer. Det tar mindre än en sekund att koppla upp bussen mot ”laddsladden” ovanför bussen och batterierna får en ordentlig 600 kW-laddning i upp till 20 sekunder, när bussen släpper av och på passagerare. Det är ungefär fem gånger så mycket som Teslas Supercharger-stationer.
Vid slutstationen får bussen ladda vid en 400 kW-laddare i fyra–fem minuter vilket ska räcka för ett nästan helt fulladdat batteri.
De supersnabba laddarna finns vi 13 av 50 stationer längs rutten. Enligt ABB kan den här tekniken minska koldioxidutsläppen med 1.000 ton per år på busslinjen, och elbussar halverar ljudnivån jämfört med dieseldrivna bussar.
Och tekniken ska vara säker att använda, hävdar ABB: ”Kontakterna är bara strömförande när de är ikopplade, och det elektromagnetiska fältet som induktiva laddare har kan undvikas.”
Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.