Fler mackar och nya bilmodeller ska locka fler att köpa bränslecellsbil

Det rullar försvinnande få vätgasbilar på svenska vägar. De viktigaste anledningarna är att bilarna fortfarande är dyra och tankställena för få. Men 2030 kan så...

Annons
Annons

Det rullar försvinnande få vätgasbilar på svenska vägar. De viktigaste anledningarna är att bilarna fortfarande är dyra och tankställena för få.

Men 2030 kan så många som 100.000 vätgasbilar, bussar och arbetsmaskiner vara i trafik. Det hoppas i alla fall föreningen Vätgas Sverige, forskningsinstitutet SP och teknikkonsulten Sweco som har publicerat en ny rapport om vätgasbilarnas framtid.

Där står också att Sveriges vätgassatsningar är små i förhållande till många andra länders.

”De bränslecellsfordon som tas upp i rapporten har tydliga miljövinster. De släpper varken ut växthusgaser, kväveoxid, svaveloxid eller partiklar, samtidigt som de är tystgående och bidrar till en låg bullernivå”, står det i rapporten.

”Batterielbilar” ska användas så mycket som möjligt i framtiden, men vätgasteknik blir också viktigt eftersom tankningen går snabbare än att ladda en batteribil och räckvidden är längre. Det säger Cecilia Wallmark på Sweco.

”Jag tror på att presentera scenarier för transportsektorn där man visar att olika drivmedel har olika funktioner att fylla”, säger hon.

Tack för att du läser en nyhet på Recharge.se – Sveriges nya sajt om elbilar och modern transport! Följ oss gärna för att inte missa några nyheter. Du kan också få nyheterna direkt i din inbox.

Fler mackar och nya bilmodeller ska locka fler att köpa bränslecellsbil
Annons
Annons
Rulla till toppen